Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.02.2012 14:33 - "РЕФОРМАТА" В БДЖ И НПЖИ
Автор: bosia Категория: Политика   
Прочетен: 3899 Коментари: 8 Гласове:
6

Последна промяна: 20.02.2012 15:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ТЕСНОЛИНЕЙКИТЕ, ТЕСНИТЕ ЛИЧНИ ИНТЕРЕСИ И ТЕСНОУМИЕТО НА БАЛГАРСКИТЕ УПРАВНИЦИ   Преди десетина години обикалях Горнотракийската равнина и Родопите, за да се опитам да създам една дългосрочна програма за развитието на региона. По конкретно се спрях на следните общини: Септември Ракитово Велинград Якоруда Белица Разлог Банско Направих си труда да се срещна с всичките кметове на тези общини и да ги поканя да се създаде едно сдружение. Нарекох го „Орфей”. Защо точно тези общини, ще попитате? Какво е общото между тях? Обединява ги теснолинейката. Тя е уникална и последната останала у нас. Построена е по времето на царство България с личната инициатива на цар Борис Трети, който е бил голям любител на железопътния транспорт. Построил е три теснолинейки, всяка от които е била мотивирана изключително. Едната от тях, която наскоро окончателно демонтираха и окрадоха беше Червен бряг-Оряхово. Тя обикаляше около всички населени места по пътя, за да може да превозва селскостопанската продукция на целия регион, както и да превозва пътници. Другата беше една теснолинейка до Рилския манастир, което приличаше на изящно детско влакче и минаваше през живописното дефиле на река Рилска.   Третата все още работи /Слава Богу!/ и е най-дългата не само в България, но и на Балканите. Дълга е 125 км и минава през четири обособени района. Най-долу е Горнотракийската низина като част от землището на община Септември. Районът е с много история, археология, чудесни вина и друга селскостопанска продукция. Там се намира най-горното речно пристанище от 2-1 хилядолетие преди Христа и от няколко години по него се работи. Нарича се „Емпорион Пистирос”. За съжаление ни се пише и говори за тази забележителност. Следващият район е Родопския. Това са общините Ракитово, Велинград и Якоруда. И трите се намират в Родопите и колкото са близо една до друга, толкова са различни и много интересни. До гара Костандово има гробище от кости на динозаври, което е уникално за Балканите. Там наблизо има и средновековна българска крепост. Съвсем наблизо е язовир Цигов чарк. Има минерални извори и великолепни маршрути. За Велинград е излишно да приказвам. От цялото трасе само Банско и Велинград са известни на българина, затова няма да се простирам на тях. Само ще кажа, че най-високата железопътна гара на Балканите е над известната местност Юндола и се нарича Аврамово /Аврамови колиби-1257 м над морското равнище/. Следва община Якоруда. Там има отлични маршрути, а кухнята е много интересна и вкусна. По поляните растат диви ягоди, боровинки, шипки, гъби и всякакви диви цветя, билки и плодове. Следва Белица. Тя се намира в друг регион. В Рила. Там е зимният курорт Семково, както и резерватът на танцуващите мечки. След спускането на влака от Аврамово той тръгва по живописната долина на р. Места. Следва община Разлог. Той също е в Рила, но се различава по кухнята, говора, култура, бит и фолклор изцяло от Белица. Всъщност, това се отнася за всички тези общини. Те са невероятно различни една от друга, но еднакво интересни и атрактивни. Последната община е Банско. Излишно е да говоря за красотите и особеностите на Пирин. Последната гара е Добринище-невероятна красота и удоволствие. Та в продължение на години се опитвах да запаля огънче в сърцата на кметовете и хората да се направи един работен проект за модернизиране на теснолинейката, построяването на ретровлакче, възстановяването на товарните превози и удължаването на теснолинейката до гръцката граница през Гоце Делчев. Прочее, преди 30-40 години е проектиран нормален железен път от Благоевград до Гоце Делчев и да се ползва старияпроект с лека актуализация непредставлява никакъв проблем. Проведох срещи и разговори с министър и зам. министри на транспорта, но всичко остана до тук. Намерих и инвеститори от Швейцария и Германия,но държавата остана абсолютно незаинтересована и безучастна от тази идея, а кметовете се бяха съсредоточили предимно върху „лични” проблеми. Ако беше започнало проектирането и построяването на трасето и влакчетата, сега в Септември и на гръцка територия щеше да има по няколко големи паркинга, където туристите щяха да си оставят автомобилите, за да преживеят едно истинско пътуване в приказките. Сдружение „Орфей” щеше да придобие собственост върху теснолинейката, тъй като това лесно може да стане заради обособеността на теснолинейката. Железопътният завод в Септември щеше да изпълнява стотици поръчки за товарни и пътнически вагони, целият регион щеше да се съживи. Фолклорът, местните традиции и ритуали, ястия щяха да станат хит сред туризма. Но не би. В момента БДЖ и НПЖИ са в реален фалит. Но никой не се сети за моите писма до тях да се освободят от издръжката на теснолинейката и да дадат възможност на общините от региона да печелят от туризъм. А там туризмът може да бъде целогодишен, защото зимните спортове и летните маршрути са много привлекателни. Товарните превози по системата „Ро-ла” ще даде евтин и сигурен транспорт за продукцията, произвеждана от региона и ще намали значително както на товарния, така и на лекоавтомобилния трафик, което е чудесно за тези планини, в които няма големи промишлени замърсители. Пътят е много труден. Има много завои, стръмнини и теснини, които го правят много труден, особено през зимния период. Друг проблем, който може да се реши много лесно е премахването на бариерата на старият републикански първокласен път Пловдив-София. Заради жп линията до  бившия завод за спиралозаварени тръби беше изграден надлез, под който може да мине новото трасе на теснолинейката и така ще се освободи пътя от бариерата. Следя внимателно какво става в министерството на транспорта и имам чувството, че уникалната теснолинейка, която може да носи добри печалби ако се приватизира,  ще бъде първата жертва на „реформата” в железопътния транспорт защото в момента е на дотации. В Швейцария и Германия има десетки теснолинейки, които печелят от туризъм. У нас, разбира се, е точно обратното. В Сърбия преди години започнаха изграждането на туристическа теснолинейка с дължина 15 километра и още при построяването на половината трасе вече носеше печалба. А Сърбия дори не е член на ЕС и едва ли скоро ще стане. Днес слушах увъртанията на чиновници и ръководители от МТ и БДЖ за някаква реформа и липса на стратегия за развитие. Сетиха се! Както казваше дядо ми „Още като ме ритна, тате, и се сетих, че воловете ги няма!” Същата тази поговорка се отнася и за наводненията и убийството на невинни хора в с. Бисер. Ще завърша с тази поговорка по отношение на МТ, както и за всички останали сбирщини, наречени министерства, агенции и всякакви други държавни институции. Всъщност, при всяко ново правителство те биват „приватизирани” от поредните гладни въшки и тръскани като брашнян чувал, за да напълнят гушата на поредната въшлива „партия” или коалиция от въшкари.  



Гласувай:
6
0



1. dim5805 - Съгласен, но в надморската висо...
19.02.2012 15:07
Съгласен, но в надморската височина на Аврамови колиби трябва да се прибавят още хиляда метра.
цитирай
2. анонимен - нова география.
19.02.2012 16:17
Според учебниците, по които съм учил най-високият връх в Родопите е Голям Перелик.Той е висок 2191 м. Изглежда виесте учили по друг учебник, най-вероятно написан от Бойко Борисов или Цветан Цветанов.
цитирай
3. анонимен - отзив
19.02.2012 17:42
Силен градивен материал !
Браво Кольо.

Огнян
цитирай
4. анонимен - Ало, БратО /анонимен № 2 /
20.02.2012 15:38
Когато хората ти откриват грешки и те поправят, не се прави на професор Вучков, ами ако не знаеш, провери и поправи написаната в текста кота на с. Аврамово от "твоите" 257" на действителните 1267 м. :)
В противен случай ще приема, че Ти си бил съученик или на ББ, или на ЦЦ и ги мразиш, защото или са те били, или са били по-добри ученици от теб !
цитирай
5. stultus - Имал съм удоволствието...
20.02.2012 20:20
... да пътувам до Добринище(Септември-Добринище) няколко пъти, зиме и лете и мога да кажа че всяко пътуване беше едно откровение :). Във Велинград почти целия влак се изпразва и остават по няколко човека във вагон. Пиене, пеене... и едни гледки...
цитирай
6. анонимен - Браво, БратО,
21.02.2012 12:59
корегирал си се, ама пак си спестил /по навик/ десет метра. Но какво са десет метра в сравнение с дължината на трасето на теснолинейката ... :)
цитирай
7. alexs - Трябва да се запази
23.02.2012 13:37
Първо защото е туристическа атракция И второ железопътния транспорт никак не е за изхвърляне с тия растящи цени на горивата !
цитирай
8. анонимен - Мен също ме е страх
27.02.2012 13:40
http://iankov.blogspot.com/2012/02/140-252.html

Толкова е жалко,че хората прочели това ги е страх дори да коментират.Хубавото е,че няма коментари от хора с вече промити мозъци от сорта на: "Тоя чичка е за лудницата","Мен заплатата ми 4 бона,тоя кой му е виновен като е тъп" и т.н. Това е възможно след дългогодишно "промиване на мозъци" чрез телевизията и вестниците,където нещата не са с истинските си имена.
Преди време бях писал на Георги Ифандиев - "Няма смисъл никой от връстниците и обкръжението ми не е чувал за вас,пък и да е чувал от медиите знае,че Б.Б. е герой,а вие сте нещо като платен подривчик на респекта му".
Самия Б.Б. най вероятно би коментирал нещо от сорта:"Неможе да обръщаме внимание на всеки луд,ние имаме задължението да управляваме Бг. и нямаме време за глупости" - и ще отиде да реже лентички откривайки поредното предприятие на приятелите си които ще печелят на гърба на народа.

Лично на вас ви желая успех и дълъг живот.Като съвет,пишете и другаде примерно Уикилийкс така като изчезнете безследно или ако ви отровят,отговорът на -Защо?- ще бъде ясен на по вече хора.

Ясно е - битката е предварително загубена.Мафията облечена с власт е навсякъде,корупцията и алчноста е на най високо ниво и продължава да се покачва като в никоя друга държава.
Б.Б. беше ли казал,,че ще има хора в затвора от предишно правителство? Да ама не,ядат и пият безнаказано.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bosia
Категория: Други
Прочетен: 5995760
Постинги: 2957
Коментари: 7326
Гласове: 5828
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031