Постинг
19.02.2012 14:33 -
"РЕФОРМАТА" В БДЖ И НПЖИ
Автор: bosia
Категория: Политика
Прочетен: 5671 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 20.02.2012 15:56
Прочетен: 5671 Коментари: 8 Гласове:
6
Последна промяна: 20.02.2012 15:56
ТЕСНОЛИНЕЙКИТЕ, ТЕСНИТЕ ЛИЧНИ ИНТЕРЕСИ И ТЕСНОУМИЕТО НА БАЛГАРСКИТЕ УПРАВНИЦИ
Преди десетина години обикалях Горнотракийската равнина и Родопите, за да се опитам да създам една дългосрочна програма за развитието на региона. По конкретно се спрях на следните общини:
Септември
Ракитово
Велинград
Якоруда
Белица
Разлог
Банско
Направих си труда да се срещна с всичките кметове на тези общини и да ги поканя да се създаде едно сдружение. Нарекох го „Орфей”. Защо точно тези общини, ще попитате? Какво е общото между тях?
Обединява ги теснолинейката. Тя е уникална и последната останала у нас. Построена е по времето на царство България с личната инициатива на цар Борис Трети, който е бил голям любител на железопътния транспорт. Построил е три теснолинейки, всяка от които е била мотивирана изключително. Едната от тях, която наскоро окончателно демонтираха и окрадоха беше Червен бряг-Оряхово. Тя обикаляше около всички населени места по пътя, за да може да превозва селскостопанската продукция на целия регион, както и да превозва пътници. Другата беше една теснолинейка до Рилския манастир, което приличаше на изящно детско влакче и минаваше през живописното дефиле на река Рилска.
Третата все още работи /Слава Богу!/ и е най-дългата не само в България, но и на Балканите. Дълга е 125 км и минава през четири обособени района. Най-долу е Горнотракийската низина като част от землището на община Септември. Районът е с много история, археология, чудесни вина и друга селскостопанска продукция. Там се намира най-горното речно пристанище от 2-1 хилядолетие преди Христа и от няколко години по него се работи. Нарича се „Емпорион Пистирос”. За съжаление ни се пише и говори за тази забележителност.
Следващият район е Родопския. Това са общините Ракитово, Велинград и Якоруда. И трите се намират в Родопите и колкото са близо една до друга, толкова са различни и много интересни. До гара Костандово има гробище от кости на динозаври, което е уникално за Балканите. Там наблизо има и средновековна българска крепост. Съвсем наблизо е язовир Цигов чарк. Има минерални извори и великолепни маршрути.
За Велинград е излишно да приказвам. От цялото трасе само Банско и Велинград са известни на българина, затова няма да се простирам на тях. Само ще кажа, че най-високата железопътна гара на Балканите е над известната местност Юндола и се нарича Аврамово /Аврамови колиби-1257 м над морското равнище/.
Следва община Якоруда. Там има отлични маршрути, а кухнята е много интересна и вкусна. По поляните растат диви ягоди, боровинки, шипки, гъби и всякакви диви цветя, билки и плодове.
Следва Белица. Тя се намира в друг регион. В Рила. Там е зимният курорт Семково, както и резерватът на танцуващите мечки. След спускането на влака от Аврамово той тръгва по живописната долина на р. Места.
Следва община Разлог. Той също е в Рила, но се различава по кухнята, говора, култура, бит и фолклор изцяло от Белица. Всъщност, това се отнася за всички тези общини. Те са невероятно различни една от друга, но еднакво интересни и атрактивни.
Последната община е Банско. Излишно е да говоря за красотите и особеностите на Пирин. Последната гара е Добринище-невероятна красота и удоволствие.
Та в продължение на години се опитвах да запаля огънче в сърцата на кметовете и хората да се направи един работен проект за модернизиране на теснолинейката, построяването на ретровлакче, възстановяването на товарните превози и удължаването на теснолинейката до гръцката граница през Гоце Делчев. Прочее, преди 30-40 години е проектиран нормален железен път от Благоевград до Гоце Делчев и да се ползва старияпроект с лека актуализация непредставлява никакъв проблем. Проведох срещи и разговори с министър и зам. министри на транспорта, но всичко остана до тук. Намерих и инвеститори от Швейцария и Германия,но държавата остана абсолютно незаинтересована и безучастна от тази идея, а кметовете се бяха съсредоточили предимно върху „лични” проблеми. Ако беше започнало проектирането и построяването на трасето и влакчетата, сега в Септември и на гръцка територия щеше да има по няколко големи паркинга, където туристите щяха да си оставят автомобилите, за да преживеят едно истинско пътуване в приказките. Сдружение „Орфей” щеше да придобие собственост върху теснолинейката, тъй като това лесно може да стане заради обособеността на теснолинейката. Железопътният завод в Септември щеше да изпълнява стотици поръчки за товарни и пътнически вагони, целият регион щеше да се съживи. Фолклорът, местните традиции и ритуали, ястия щяха да станат хит сред туризма.
Но не би.
В момента БДЖ и НПЖИ са в реален фалит. Но никой не се сети за моите писма до тях да се освободят от издръжката на теснолинейката и да дадат възможност на общините от региона да печелят от туризъм. А там туризмът може да бъде целогодишен, защото зимните спортове и летните маршрути са много привлекателни. Товарните превози по системата „Ро-ла” ще даде евтин и сигурен транспорт за продукцията, произвеждана от региона и ще намали значително както на товарния, така и на лекоавтомобилния трафик, което е чудесно за тези планини, в които няма големи промишлени замърсители. Пътят е много труден. Има много завои, стръмнини и теснини, които го правят много труден, особено през зимния период. Друг проблем, който може да се реши много лесно е премахването на бариерата на старият републикански първокласен път Пловдив-София. Заради жп линията до бившия завод за спиралозаварени тръби беше изграден надлез, под който може да мине новото трасе на теснолинейката и така ще се освободи пътя от бариерата.
Следя внимателно какво става в министерството на транспорта и имам чувството, че уникалната теснолинейка, която може да носи добри печалби ако се приватизира, ще бъде първата жертва на „реформата” в железопътния транспорт защото в момента е на дотации.
В Швейцария и Германия има десетки теснолинейки, които печелят от туризъм. У нас, разбира се, е точно обратното. В Сърбия преди години започнаха изграждането на туристическа теснолинейка с дължина 15 километра и още при построяването на половината трасе вече носеше печалба. А Сърбия дори не е член на ЕС и едва ли скоро ще стане.
Днес слушах увъртанията на чиновници и ръководители от МТ и БДЖ за някаква реформа и липса на стратегия за развитие.
Сетиха се!
Както казваше дядо ми „Още като ме ритна, тате, и се сетих, че воловете ги няма!”
Същата тази поговорка се отнася и за наводненията и убийството на невинни хора в с. Бисер.
Ще завърша с тази поговорка по отношение на МТ, както и за всички останали сбирщини, наречени министерства, агенции и всякакви други държавни институции.
Всъщност, при всяко ново правителство те биват „приватизирани” от поредните гладни въшки и тръскани като брашнян чувал, за да напълнят гушата на поредната въшлива „партия” или коалиция от въшкари.
НОВИТЕ АТРАКЦИИ В ПРАГА !!!
Спомени за БДЖ от 90-те години
Кратка туристическа програма за посещени...
Спомени за БДЖ от 90-те години
Кратка туристическа програма за посещени...
Как изглеждат руските хакери?
Viva la Revolution in France!
КОЛХОЗНИ РАЗМИШЛЕНИЯ НА ЕДНА КОЛХОЗНИЧКА
Viva la Revolution in France!
КОЛХОЗНИ РАЗМИШЛЕНИЯ НА ЕДНА КОЛХОЗНИЧКА
Следващ постинг
Предишен постинг
Съгласен, но в надморската височина на Аврамови колиби трябва да се прибавят още хиляда метра.
цитирай
2.
анонимен -
нова география.
19.02.2012 16:17
19.02.2012 16:17
Според учебниците, по които съм учил най-високият връх в Родопите е Голям Перелик.Той е висок 2191 м. Изглежда виесте учили по друг учебник, най-вероятно написан от Бойко Борисов или Цветан Цветанов.
цитирай
3.
анонимен -
отзив
19.02.2012 17:42
19.02.2012 17:42
Силен градивен материал !
Браво Кольо.
Огнян
цитирайБраво Кольо.
Огнян
4.
анонимен -
Ало, БратО /анонимен № 2 /
20.02.2012 15:38
20.02.2012 15:38
Когато хората ти откриват грешки и те поправят, не се прави на професор Вучков, ами ако не знаеш, провери и поправи написаната в текста кота на с. Аврамово от "твоите" 257" на действителните 1267 м. :)
В противен случай ще приема, че Ти си бил съученик или на ББ, или на ЦЦ и ги мразиш, защото или са те били, или са били по-добри ученици от теб !
цитирайВ противен случай ще приема, че Ти си бил съученик или на ББ, или на ЦЦ и ги мразиш, защото или са те били, или са били по-добри ученици от теб !
5.
stultus -
Имал съм удоволствието...
20.02.2012 20:20
20.02.2012 20:20
... да пътувам до Добринище(Септември-Добринище) няколко пъти, зиме и лете и мога да кажа че всяко пътуване беше едно откровение :). Във Велинград почти целия влак се изпразва и остават по няколко човека във вагон. Пиене, пеене... и едни гледки...
цитирай
6.
анонимен -
Браво, БратО,
21.02.2012 12:59
21.02.2012 12:59
корегирал си се, ама пак си спестил /по навик/ десет метра. Но какво са десет метра в сравнение с дължината на трасето на теснолинейката ... :)
цитирайПърво защото е туристическа атракция И второ железопътния транспорт никак не е за изхвърляне с тия растящи цени на горивата !
цитирай
8.
анонимен -
Мен също ме е страх
27.02.2012 13:40
27.02.2012 13:40
http://iankov.blogspot.com/2012/02/140-252.html
Толкова е жалко,че хората прочели това ги е страх дори да коментират.Хубавото е,че няма коментари от хора с вече промити мозъци от сорта на: "Тоя чичка е за лудницата","Мен заплатата ми 4 бона,тоя кой му е виновен като е тъп" и т.н. Това е възможно след дългогодишно "промиване на мозъци" чрез телевизията и вестниците,където нещата не са с истинските си имена.
Преди време бях писал на Георги Ифандиев - "Няма смисъл никой от връстниците и обкръжението ми не е чувал за вас,пък и да е чувал от медиите знае,че Б.Б. е герой,а вие сте нещо като платен подривчик на респекта му".
Самия Б.Б. най вероятно би коментирал нещо от сорта:"Неможе да обръщаме внимание на всеки луд,ние имаме задължението да управляваме Бг. и нямаме време за глупости" - и ще отиде да реже лентички откривайки поредното предприятие на приятелите си които ще печелят на гърба на народа.
Лично на вас ви желая успех и дълъг живот.Като съвет,пишете и другаде примерно Уикилийкс така като изчезнете безследно или ако ви отровят,отговорът на -Защо?- ще бъде ясен на по вече хора.
Ясно е - битката е предварително загубена.Мафията облечена с власт е навсякъде,корупцията и алчноста е на най високо ниво и продължава да се покачва като в никоя друга държава.
Б.Б. беше ли казал,,че ще има хора в затвора от предишно правителство? Да ама не,ядат и пият безнаказано.
цитирайТолкова е жалко,че хората прочели това ги е страх дори да коментират.Хубавото е,че няма коментари от хора с вече промити мозъци от сорта на: "Тоя чичка е за лудницата","Мен заплатата ми 4 бона,тоя кой му е виновен като е тъп" и т.н. Това е възможно след дългогодишно "промиване на мозъци" чрез телевизията и вестниците,където нещата не са с истинските си имена.
Преди време бях писал на Георги Ифандиев - "Няма смисъл никой от връстниците и обкръжението ми не е чувал за вас,пък и да е чувал от медиите знае,че Б.Б. е герой,а вие сте нещо като платен подривчик на респекта му".
Самия Б.Б. най вероятно би коментирал нещо от сорта:"Неможе да обръщаме внимание на всеки луд,ние имаме задължението да управляваме Бг. и нямаме време за глупости" - и ще отиде да реже лентички откривайки поредното предприятие на приятелите си които ще печелят на гърба на народа.
Лично на вас ви желая успех и дълъг живот.Като съвет,пишете и другаде примерно Уикилийкс така като изчезнете безследно или ако ви отровят,отговорът на -Защо?- ще бъде ясен на по вече хора.
Ясно е - битката е предварително загубена.Мафията облечена с власт е навсякъде,корупцията и алчноста е на най високо ниво и продължава да се покачва като в никоя друга държава.
Б.Б. беше ли казал,,че ще има хора в затвора от предишно правителство? Да ама не,ядат и пият безнаказано.