Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.01.2021 14:38 - ФИЛИПОВСКАТА КАМЕННА СВАТБА - 2
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 1610 Коментари: 2 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

ФИЛИПОВСКАТА КАМЕНА СВАТБА – ТРАКИЙСКО СВЕТИЛИЩЕ ?

 

   Доста години не бях посещавал този скален комплекс, но ето, че Бог ми дари тази радост – прекарах там толкова време, колкото ми бе нужно да го разгледам целия. Времето бе много хубаво, подходящо за снимки, а аз осъществих и едно свое намерение – за улеснение на туристите и за спокойствието им да маркирам с лентичики и червена боя местата през храстите, по скалите и по пътеките, без всякакво съмнение за мен, издялани и траките в скалите за достъп до това свято за тях място. Тук много рядко се среща човек, защото след първата група скали почти всички, погледнали безпътечните скали нагоре към основния комплекс се панират и връщат. Обилно напръсках с червена боя мястото, през което наистина се преминава по скалите напрегато, с добри обувки и повишено внимание. Проблем възниква и при връщането, защото това място трябва да се уцели. Слизането по друг участък е или по-трудно или невъзможно.

  Светилището е много близо до с. Осеново. Има място за спиране на колите, наклонът на пътя е доста сериозен. Аз подпирам винаги колата с камък пред една от гумите. Скалите, които наподобяват на булка и младожеец с хора около тях се виждат долу от шосето малко след с. Филипово. Доближаването на тези скали, когато бъдът достигнати предлага съвсем друга перспектива и Сватбата просто я няма. Скали, доформяни от траките да приличат на нещо има долу покрай пътя в ляво, накои до самия път. Скалният комплекс се показва от шосето на няколко пъти. Първите са Сватбата и сватбарите, следват още скали, които завиват на 90 градуса спрямо тях. При изкачването към с. Осеново се разкрива още един скален комплекс, върху който после преминава пътеката.  Този скален комплекс  се показва още веднаж по шосето след с. Осеново на път за Рибново, а за последен път целият скален комплекс като от хеликоптер се вижда от вр. Каялийка. Страхотно място. В блога си имам и други „Сватби”, от къде ли не. Тази е по-специална, не казвам по-красива.

   Първите скали на комплекса се достигат сравнително лесно, те са забележителност. Има възможност да се достигне до самите тях, а от дъбова горичка, къде човек може да се държи,  се разгрлежда слезващият скален комплекс със страховита пропаст /паст!!!/  и можеството скални образувания, според мен доохормяви от кремъците на траките. От тези скали пътят долу наподобява виеща се змия.

   От тук започва един опасен скален участък, който аз маркирах с червена боя. Според мен тук е имало тракови пътеки в скалите, които те са се размили, след този участък обаче те стоят, по две-три и повече успоредни или под ъгъл към определена скала. Скалите сега остават в ляво, на някои човек може безопасно да се покачи. Те са голо теми, на което има някакви знаци, издялана от траките според мен. Изобщо не е опасно, има къде да се премине. Застанал на тях обаче ако погледнеш надолу се вцепеняваш, кръвта слиза в краката ти и бързаш да се върнеш на пътеката.

   Последните скали са на сватбарите, но те изглеждат от тук съвсем различно. Може да се слецзе под тях и да се обиколят от всякъде. Според мен това са скални тракийски култови тераси. Убеден съм абсолютно в това, може би съм посещавал повече тракийски светилища от Фол сАмия, но тук вероятно траколози вероятно не са идвали. Посещавал съм тракийски светилища от различен тип, гробища на обикновените траки, а също и на по-видните, долмени, виждал съм техни култови места с ниши, с тераси, имам усет дооформяли ли са скалите, за да им предадат някакъв вид. През ума ми преминават картини от светилището Безгинлер над с. Ненково, където има една скала, наподобяваща дешните мутри.

   За да съм така убеден, че това място е било тракийско светилище причината са издяланите в скалите пътеки. Кой и защо ако не траките, ще драскат по скалите с кремък. Тези пътеки водят до самотен връх със скален комплекс. Римляните, строили техните пътища на нного места са ползали пътеки на траките към свветилищата им, като са ги разширявали. Където обаче камъните на римските пътища са се свлекли, се виждат оригиналните пътеки на траките до светилищата им, които са неразрушими, защото са издялани в монолиитна скала. Античните останки от траките, римските пътища и мостове, това е едно от хобитата ми, като съм стигнал до там, че мога да различавам оригииналния римски път от ппреди 2000 годии и този, тип римски, строен от Византия до някой нейна крепост.

   Още един довод се Сватбата е била тракийско светилище ще изтъкна – срещу нея има един скалист връх, позннат на хората под името Каялийка. Педераси непрекъсато промет името му, а също и на този до него, аподобяващ конус. Зад него има долина, цялата осеяна с тракийски светилища. Преобладават тези, които имат една наппавена от траките тераса, която гледа към една скала, от която е проповядвал проповедника.  Всичките единичи скали тук са моделирани, има много долмени, един от които – огромен. Ай-известният наш скален долмен при с. Пчеларово е нищо в сравненние с този.

  На светилището зад Каялийка ще се спра в друг постинг, а когато дойде зимата и си остаана в къщи, ще поместя и снимките от тях. Причинната да не са проучени тези свитилища според ме е и тяхнато ннепривичнно за Родопа място, те не са в Източни Родопи, а в Западни, и то в най-западните. Такива има тук доста, но са толкова различни, че хората, привикнали да свързват светилищата с култовите ниши, въобще не подозират къде преминават.

   Който не е постил Камената сватба обаче, трябва да стори това. Вече има и маркировка, а за светилищнният комплекс, който аз наричам Долината на царете срещу нея, трябват дни.  За жалост, последните му жители го напусаха поради немощие и са при децата си в с. Рибново. Останна къщата им, която е на тераса на траките, предназначена за богослужение, с една скала срещу нея с някакво каменно  писмо. „Разчетоха” Ситовския надпис, има негов „превод” на площада в с. Ситово. Не вярвам в превода. Да се разчете надписа на траките на скалата срещу къщата на баба Фатме, мисля, че шансът е пропуснат:

   Ако инициативната група, състояща се от треньора на ФК Славия, венцИ, соцартистът ламбО и тая дето в главата мяза на гландис, под ръководството на притежаващия богат съветски опит Генерал решетникоВ бяха пазначили радеВ не за президент, а за преводач на тракийски скални адписи и символи, този надпис нямаше да  остава все още непознат за нас. Огромната интелектност радеВ-а и хиперкултурността му така и не беха впрегнати да работят за културата и културното наследство на страната ни. За каквато цел като два вола в един хомот са впрегнати поетът ОК3223 и Чернопръцко и теглят каруцата подобно на двата вола от картината Бидло.

 

image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image




image



image






image


Този преход остана недовършен, аз обаче не забравям.В следващи яколко постинга ще го покажа целият.












 



Гласувай:
4



1. rosiela - Коста,
22.01.2021 14:42
невероятно внушаващи респект и мистика снимки. Браво.
цитирай
2. shtaparov - Чудесни места- браво че ни ги пок...
26.01.2021 11:28
Чудесни места- браво че ни ги показваш!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12185579
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031