Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.01.2017 11:32 - МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА ПАК ЦИГАНЕЕ
Автор: bosia Категория: Политика   
Прочетен: 1234 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 21.01.2017 11:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  image   Банкеръ Weekly Зад кулисите Нагласен конкурс при авиочиновниците? image Главният директор на ГВА Иван Иванов не иска излишни неприятности с назначаването на някои кадри.  

 

Странни работи стават в българската администрация. Уж постоянно се говори за прозрачност и откритост в управлението и за конкурсното начало при подбора на кадрите, за да се гарантира експертност и професионализъм, а накрая все се избира верния на определена икономическа или партийната линия човек. За обикновените чиновници подобни шуробаджанащини все някак могат да се преглътнат. Съвсем друго е обаче, когато става въпрос за ключова позиция в Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА). От професионализма на чиито служители зависи сигурността на проверяваните самолети, а оттам и на стотици хиляди човешки животи. 

 

 

Оказва се, че у нас дори и в този строго специализиран сектор има съмнителни назначения, които предизвикват

 

 

възмущението на цялата гилдия

 

 

Показва го обявеният на 24 ноември 2016-а конкурс за началник на отдел "Летателна експлоатация и лицензиране на авиационния персонал" - структура, от която зависи абсолютно всяка авиокомпания, желаеща да развива дейност в страната. 

 

 

Условията, които въздухоплавателната администрация поставя към кандидатите за тази длъжност, са минимум висше образование - магистър, авиационна квалификация, професионален опит в летателните дейности, да притежават или да са притежавали валидно професионално свидетелство за правоспособност, опит в гражданската авиация, професионален опит от минимум четири години или придобит младши ранг III степен в държавната администрация. Нарочно акцентираме върху последния задължителен критерий, тъй като той се оказва с ключово значение в надпреварата. А иначе сред изискваните допълнителни умения и квалификации са владеене на чужди езици, шофьорска книжка, работа с компютър и квалификационни курсове, организирани и провеждани от европейските въздухоплавателни власти, Международната организация за гражданска авиация - ICAO, авиационни учебни центрове или одобрени организации за обучение.

 

 

Документи за участие подават трима души - Тодор Пенев, Светла Найденова и Владислава Илиева. Но още на първото пресяване оценителната комисия, председателствана от главния секретар на "Гражданска въздухоплавателна администрация" Михаил Захариев,

 

 

на практика ликвидира конкурсното начало

 

 

като отстранява двама от претендентите. Проблемът при Владислава Илиева е, че заявлението и декларацията й, както и съпътстващите ги документи, са  били изпратени по куриер, т.е. по начин, различен от посочения в обявата. В книжата, представени от Тодор Пенев, пък липсвали доказателства за изискуем професионален опит, както става ясно от протокол N1 на комисията от 15 декември 2016-а. Подобно решение на Захариев и колегите му е направо смехотворно за всеки, който познава дори и бегло българската авиация. Капитан Тодор Пенев има десет години стаж като военен пилот, след което продължава още 20 години да лети в гражданската авиация. Бил е също така командир инструктор на самолет "Боинг 737" в авиокомпания "България Ер" в периода 2002-2005-а, председател е на Съюза на летците от гражданската авиация и т.н. Летял е на десет типа самолети, последно на "Боинг 737", преди през 2010 г. да спре по медицински причини. От 14 септември 2011-а започва работа в ГВА първоначално като инспектор гражданско въздухоплаване в отдел "Експлоатационни стандарти и лицензиране" към дирекция "Авиационна безопасност". До 30 юли 2012-а е главен инспектор на отдела, а до октомври същата година и изпълняващ длъжността "началник на отдел". После печели конкурс и е назначен за постоянно на тази длъжност, където остава до 10 януари 2014-а. 

 

 

При кандидатстването Пенев е приложил трудовите си договори от "Гражданска въздухоплавателна администрация", а и трудовата му книжка, в която е описан целият му професионален стаж, все още се съхранява в дирекцията. Но дори да приемем, че капитанът не е имал и един ден трудов стаж, той пак е трябвало да бъде допуснат до надпреварата. Защото има придобит младши ранг III степен в държавната администрация. Дала му го е същата тази Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" със заповед №СП-45-55-71 от 1 октомври 2012-а, подписана от тогавашния директор Минчо Цветков (виж факсимилето).

 

 

При това очевадно нарушение на правилата съвсем естествено възниква въпросът

 

 

защо Пенев е толкова нежелан като инспектор

 

 

"Аз съм принципен човек, всички в авиацията ме познават. Преди години започнах стачката срещу "Зееви груп" като пилот. После, докато бях началник на отдел "Експлоатационни стандарти и лицензиране", стриктно изисквах правилата да се спазват. Например хванах в нарушение управител на авиокомпания и главен пилот и им отнех лицензите заради пропуски при обучение на симулатор и фалшиви документи. Докладвах за случая на тогавашния министър на транспорта Данаил Папазов и на ЕАСА (бел. ред.- Европейската агенция за авиационна безопасност). Още тогава от гилдията ме предупредиха, че ще си имам проблеми. И сега се стигна до тази гавра с мен - все пак за тази длъжност вече веднъж съм държал конкурс през 2012 г. и съм го спечелил, а сега ме отхвърлят. Затова на 19 декември миналата година се срещнах с главния директор на агенцията Иван Иванов. На нея присъстваше и цялата оценителна комисия с  председателя Михаил Захариев, който впрочем преди години бе уволнен заради раздути харчове за почистването на една градинка, но после бе възстановен на работа чрез съда. На срещата попитах защо кандидатурата ми е отхвърлена. Иванов ми каза пред всички в прав текст, че съм имал конфликти с хора от бранша и не искал да си слага таралеж в гащите с мен. Пожелах им весели празници и излязох", разказа пред репортер на "БАНКЕРЪ" капитан Тодор Пенев. 

 

 

Така на практика

 

 

очевадният фаворит в състезанието с един кон

 

 

- Светла Найденова, го печели. Тя е била инспектор в отдел "Експлоатационни стандарти и лицензиране" от 2011-а, като се издига до старши инспектор, а за последно даже е и временно изпълняваща длъжността началник.  

 

 

Пенев обаче продължава да търси правата си и вече е депозирал жалби за случилото се в инспектората на Министерството на транспорта, както и до омбудсмана Мая Манолова. В тях той обръща внимание и на един друг интересен факт. "Спечелилата конкурса г-жа Найденова, дни преди обявяването на конкурса, е придобила лиценз за търговски пилот CPL (comercial pilot license) в няколко учебни центъра, чийто надзорен орган самата тя е била, което е абсолютен конфликт на интереси". CPL всъщност е най-ниската изисквана степен, за да караш самолет срещу заплащане. Само че в чл.20 а от Устройствения правилник на Главна агенция "Гражданска въздухоплавателна администрация" черно на бяло е записано, че дори за редови инспектори в специализираната администрация, проверяваща летателната експлоатация (при летателни проверки в полет на пилоти), се назначават лица, които са с висше образование и авиационна квалификация, и притежават валидно свидетелство за правоспособност за линеен пилот (ATPL - Airline Transport Pilot License), т.е. най-висшето ниво за сертифициране на пилот. Освен това имат професионален опит в летателната експлоатация най-малко пет години, или не по-малко от 5000 часа като командир на въздухоплавателно средство в гражданското въздухоплаване. 

 

 

С две думи, на госпожа Найденова й

 

 

липсват компетенциите дори да е редови служител

 

 

по проверките, камо ли да оглави отдела, който отговаря за тях. Но, както се вижда, това няма никакво значение.

 

 

"Предлагам на този, който е издал сертификата CPL на Светла Найденова, да седне с нея в една кабина на самолет, който тя пожелае, за да провери дали може да изпълни един полет - излитане и кацане, при условията на издадения й бревет (б.а.- удостоверение). Полета и застраховките на "пилота" и на издалия бревета ще заплатя лично!", изтъкна още Тодор Пенев. Подобно предизвикателство едва ли ще бъде прието, но е интересно какво ще предприемат сезираните институции по този съмнителен казус. Струва си да припомним, че предишният началник на ГВА Минчо Цветков беше уволнен през пролетта на миналата година заради получени сигнали за констатирано слабо административно управление. Дали от тогава нещата са се променили?




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bosia
Категория: Други
Прочетен: 11736314
Постинги: 3876
Коментари: 10800
Гласове: 7029
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031