ОТНОСНО ПОМОЩНИТЕ УЧИЛИЩА И РЕСУРСНИ ЦЕНТРОВЕ
Тези дни по медиите се вдигна пушилка за промяна на образованието в помощните училища. Естествено, чиновниците в министерството на образованието и даскалите в помощните училища да бранят старата система. Най-големият и, всъщност единствен, аргумент е, че не се разваля нещо, което работи.
А работи ли то?
Разгледах внимателно програмите и се потресох. Програмата е обща за всички деца, а те са различни в един много голям диапазон.
Сред децата има такива с различна умствена, физическа и емоционална изостаналост в голяма амплитуда. Само това трябва да ни накара да размислим дали може една-единствена програма да ги ресоциализира и изравни с останалите деца.
Според мен това е невъзможно. Глупаво е да учат по същите програми, които са за нормалните деца. Глупаво е изобщо да бъдат с еднаква учебна програма деца с толкова големи различия. По-скоро те трябва да бъдат комплектовани така, че да могат да бъдат обучени на физически, интелектуални и емоционални практики, за да могат да се доближат или изравнят с останалите деца. Но основното трябва да бъде придобиването на навици и практики да се самообслужват в битово отношение, да могат де се справят с околното пространство, да общуват и да получат база от знания и умения, които да им дадат възможност да се развиват в индивидуален и социален план.
Може ли сегашното помощно училище в този си вид да се справи с тези задачи?
Определено-не!
Учителите също трябва да имат различна от досегашната подготовка. Преди всичко те трябва да имат практически познания в областта на психология, анатомия и движения, емоционална стабилизация и битови грижи. Не можеш да преподаваш география на дете, което не знае смисъла на този термин.
Затова смятам, че не е работа на държавата да създава и преподава в подобни училища. За всяко дете от бюджета се осигуряват по 3 500 лева. Ако те вървят с детето е напълно възможно да се създадат частни училища, а държавата да бъде само регулатор и инспектор.
Тогава нещата ще могат да тръгнат по-качествено и резултатно.
Тагове: