ПРАВЕТЕ ПАРАЛЕЛНИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТИ
Преди година и повече мои приятели от Попово ми се обадиха, за да ме попитат какво да правят, за да помогнат на общината си. Препоръчах им да направят НПО и да се опитат да анализират дневния ред и решенията на Общинския съвет. Още повече, имат трима души в съвета и могат да разполагат с достоверна информация..
Преди две седмици ми се обадиха от Самоков. Обясних им за Попово и те възприеха идеята.
Смятам, че в тези два случая има доста полезни неща. От една страна организацията активно се включва в решението на проблемите в общините, а от друга страна повишават квалификацията си в управлението, финансите, организационните си качества и анализ на информацията. В същото време те стават видими и разпознаваеми за съгражданите си и ако проявят отговорност и критичност към лошите решения на съвета, те могат да потърсят възможности да навлязат в политиката. В един момент те ще се съберат, за да потърсят общи решения и действия, което неминуемо ще ги организира като политическа организация от нов тип. Те започват от най-ниското ниво и вървят нагоре, повишавайки квалификацията си и създавайки си принципи и правила на отношение към съставяне на добри бюджети и реализацията им.
На практика те ще станат политици-практици. Това е много необходимо сега, защото се видя, че дори т. нар. „големи партии” нямат мозъчен капацитет, да не говорим за практически познания. Това, което знаят и могат е свързано със старото социалистическо мислене чрез клишета и остарели порочни практики. Резултатите ясно показват това. Нежеланието да правят нови институции, адекватни на времето и задачите на страната в която живеем е израз на дълбоко непознаване на проблемите и невъзможност да реализират такъв проект. А ние имаме крещяща нужда от създаване на нов модел на управление, драстично намаляване на държавните служители и създаване на нови правила за строеж на властовите структури.
Достатъчно е да спомена, че у нас има 144 хил. държавни чиновници при население под 7 млн, а в една 17 милионна Холандия са едва 48 хил. Същото съотношение е в общините.
Всъщност, в една нормална държава управлението се занимава централизирано с три неща:
- Национална сигурност
- Външни работи
- Контролни функции
Всичко останало трябва да се даде на общините и неправителствените организации. Например, ако се гласува един добър закон за браншовите и териториалните камари, лицензите и разрешенията спокойно могат да се поемат от тях и по този начин ще има поне три добри ефекта:
- Съкращаване на времето за издаването им
- Премахване на корупцията /корупцията се появява там, където се среща бизнеса с държавния чиновник/
- Намаляване на броя на държавните чиновници
Хубавото на камарите е, че могат да си създадат кредитни кооперации и взаимоспомагателни каси, което ще бъде в полза на членовете им при започване на бизнес или при дофинансирането му. По този начин ще бъдат превъзпитани и банките у нас, тъй като в сегашния си вид те повече напомнят на лихварски и заложни къщи.
Всичко това може лесно да стане, ако т. нар. „партии” имаха стратегии и програми. Но съм убеден, че ако се направят паралелни общински съвети, горепосочените идеи, заедно с много други ще залегнат в програмите им и ще бъдат реализирани.
Това с една дума се нарича ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ на властта и е сигурна гаранция за създаване на една истински демократична държава.
БУРКАТА – КАТИНАР ЗА ЖЕНАТА И АВАНГАРД Н...
Кастовото разделение и политическият цир...
Трагедията на голямата шахматна игра - т...
Точката на тялото ни, която при масаж пр...