“Вертолетите ни “Кугар” са беззащитни като гълъбчета на мира. Не можем да ги пратим на мисия, защото нямат бойно оборудване и могат да бъдат свалени.”
Това е любимата шега на военните през последните седмици. Признават, че е горчива и чакат новият министър на отбраната Николай Младенов да я реши. Защото “Кугар”-ите са не само капризни машини, но и доста скъпи. А в същото време според степента на риска са годни да заминат за Босна или Косово. Но не и за Афганистан или Ирак, заявиха източници от военното ведомство. В действителност преди време от НАТО е имало запитване дали можем да пратим вертолети в Афганистан. Отговорът е бил, че “все още нямаме готовност.”
Договорът на Министерство на отбраната е с френско-немската фирма “Юрокоптер” и е от 2005 г. Той е за доставка на 18 вертолета, които трябва да получим до 2011 г. От тях 12 са за ВВС, а 6 за ВМС. Общо по договор за тях трябва да платим около 360 млн. евро. Досега у нас са дошли 11. Вертолетите AS 532 AL за нуждите на ВВС са в две конфигурации: 8 бр. за тактически въздушен транспорт, чиято цена е най-ниска - около 18 млн. евро, и 4 бр. за бойно търсене и спасяване, които са по-скъпи - около 20 млн. евро. За ВМС са предвидени 6 бр. от типа АS 565 МВ “Пантер”, които също са близо 20 млн. евро за брой.
Машините идват, но нямат ...бронезащита, прибори за нощно виждане и системи за подкачване на товари (затова на парада на 6 май т.г. руски МИ-17 носеше трикольора). Военни твърдят, че за да бъдат оборудвани и готови за действие в опасна бойна среда, трябва да платим допълнително поне по 2 млн. евро за “Кугар”. Проверка показала, че ние така сме ги поискали, за да ни излезат по-евтино. Според доставчика преди 5 г. при преговорите МО е искало по-специална, единична серия за нашата армия. Ако сме се присъединили към масова поръчка на базов модел за френската армия, един хеликоптер би ни излязъл поне с 1-2 млн. евро по-евтин. Освен това “Кугар”-ите трябва да стоят в хангари при специален температурен режим. Фирмата доставчик все още не е изпълнила ангажимента си по директния офсет за строителство на хангар в авиобаза Крумово.
Експерти от МО твърдят, че поддръжката на “Кугар”-ите е доста скъпа. Няколко от тях вече са навъртели 500 летателни часа и трябва да се сменят кабелите на системата против обледеняване. За един вертолет цената им е 70 хил. евро. За сравнение руските машини нямат такава система и следователно за тях не сме давали нито лев. От МО отказаха да направят сравнение с друга западна техника, тъй като за всеки модел било много специфично.
Министър Младенов няма кой знае какви полезни ходове в тази ситуация. Може само да преговаря за разсрочване на плащанията и да намали бройката на морските кугари за сметка на следгаранционно обслужване.
Наши МИ-17 летят във Великобритания
Преди 2 г. МО успя да продаде шест излезли от употреба и снети от въоръжение руски транспортни вертолета МИ-17. Военното ведомство ги изтъргува за по $1,5 млн. на частна фирма на търг. Частникът след това се жалвал, че са го прекарали и му “одрали кожата” - вертолетите не ставали за нищо.
Изход обаче бил намерен. Старите руски машини били продадени на латвийска фирма, а тя пък ги изтъргувала във Великобритания. Англичаните ги ремонтирали и модернизирали по натовски стандарти и сега руските МИ-17 летят в Кралските ВВС. На тях се обучават пилоти, които се готвят за Афганистан и Ирак.
Англичаните дори смятали да пратят машините на мисия там. Те схванали предимството на руската техника - проста, некапризна и много надеждна. Репортер на вестника се убеди преди години как при пясъчна буря в Багдад излетя само руски транспортен самолет Ан-26 с наша делегация. В същото време западни самолети и вертолети останаха блокирани на пистата.
любовта планини мести, та една граматика...
ЕДНА СЕДМИЦА ПОЧИВКА