Прочетен: 6624 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 05.06.2013 23:55
Като цяло пожеланията са фрагментарни и неконкретизирани. Няма нищо сериозно за възпроизводството на населението. Не са отбелязани срокове, финансиране и отговорности. За съдебната система не се говори нищо. Думата децентрализация не е спомената нито веднъж.
Прочетете и ще видите.
ДЪРЖАВНОСТ,
РАЗВИТИЕ,
СПРАВЕДЛИВОСТ
Национални приоритети
на програмното правителство
България изживява труден период в своето развитие. В резултат на водената през последните четири години непоследователна и волунтаристична политика днес страната се намира в дълбока институционална криза, икономическа депресия и задълбочаващ се дезинтегритет в обществото. Наложената и доминираща обществено-политическа, социална и институционална конфронтация поставя под заплаха самите устои на държавността и демокрацията. Тези процеси се подсилват от формираните негативни социално-икономически тенденции – стагнираща стопанска и инвестиционна активност, обезсърчено предприемачество, изтощени резерви и нарастващи дългове както в публичния, така и в корпоративния сектор, бързо растяща безработица и влошаване на нейната структура, разширяваща се бедност и набираща скорост нова емиграционна вълна.
Днес страната се нуждае от максимално обществено съгласие за необходимостта от спешни мерки за стабилизация и полагане на основите на един по-устойчив модел на възстановяване на икономическото развитие, от институционално укрепване и заздравяване на демократичните принципи на устройство и поведение, както и от повече солидарност в едно общество, разтърсвано от социално отчаяние и безперспективност.
Ръководени от тези потребности, ние предлагаме настоящите мерки за стабилизация и програмни намерения и полагане на основите на един бъдещ догонващ икономически растеж.
Най-неотложни са три групи стабилизационни мерки.
СТАБИЛИЗАЦИОННИ МЕРКИ
ЗА ГРАЖДАНИТЕ§ Недопускане на ново увеличение на цената на електроенергията до цялостен преглед и промяна на методиката на ценообразуване. Въвеждане на двутарифна система с по-ниски цени за определен минимум използвана електроенергия.
§ Промяна в политиката на ценообразуване на лекарствата с цел овладяване на тенденцията на повишение на цените и стъпки за тяхното последващо намаление.
§ Разширяване на системата за енергийно подпомагане.
§ Увеличаване на размера на обезщетението за отглеждане на дете от 1 до 2 години от 240 лв на 310 лв.
§ Финансово подпомагане на домакинствата с ученици, които предстои да бъдат първокласници тази есен чрез увеличаване на еднократните целеви помощи.
§ Разширяване на активните мерки на пазара на труда и разкриване на нови работни места за временна заетост за смекчаване на ефектите от растящата безработица.
§ Незабавно възстановяване на диалога със социалните партньори в рамките на Националния съвет за тристранно партньорство.
ЗА БИЗНЕСА§ Незабавно преустановяване от страна на централните власти на административно-силовия натиск от рекетьорски тип върху бизнеса и „успокояване“ на стопанските среди за спечелване на инвеститорското доверие.
§ Анализ и информация за всички фирми и общини, спечелили обществени поръчки (2% от фирмите са спечелили 98% от всички ОП). При съмнения за злоупотреби ─ ревизия. Публичност на всички договори и анекси.
§ Погасяване на натрупаните задължения на държавата към бизнеса в рамките на 3 месеца.
§ Отказ от практиките за използване на приходните агенции за силов натиск върху данъкоплатците. Промяна в режима на глоби и санкции и замяната им с предписания при допуснати нарушения от формален характер.
§ Преглед и намаляване на държавните и ведомствените такси, особено за стартиращ бизнес.
§ Ускорено разплащане от страна на държавата по изпълнени договори и своевременно възстановяване на ДДС. Разработване на график за издължаване при просрочените задължения.
§ Даване на права на данъкоплатеца да определя направленията на плащанията по единната сметка за плащане на задължения към бюджета.
§ Решителни мерки против контрабандата и необявените вътрешнообщностни доставки като противодействие срещу нелоялната конкуренция спрямо българските производители.
§ Стабилизиране на енергетиката и установяване на предвидимост в цените на електроенергията. Възстановяване на условията за износ на електроенергия за по-добро натоварване на мощностите и на въгледобива.
ЗА ДЪРЖАВНОСТТА§ Цялостен анализ и пълна ревизия на дейността във всички сфери на държавно управление и предприемане на законови мерки и действия за санкциониране на допуснатите нарушения.
§ Публично оповестяване на фактите и тенденциите за икономическото и финансово състояние на страната.
§ Нов модел на взаимодействие между парламента и правителството – редовни отчети на Правителството за изпълнение на програмата за управление, нов тип парламентарен контрол, периодично участие на министри в заседанията на съответните парламентарни комисии, задължително присъствие на министри при обсъждания на законопроекти от тяхната компетентност.
§ Незабавно изпълнение на препоръките на ЕС и ПАСЕ, които имат пряко отношение към защита и гарантиране на правата и свободите на гражданите и демократичното функциониране на институциите.
§ Предприемане на незабавни мерки за овладяване и ограничаване на битовата престъпност.
§ Възстановяване на баланса на функционалност и компетенции между МВР и ДАНС.
§ Преустановяване на практиката на безразборно използване на СРС чрез надежден и независим надзор върху тях.
§ Ефективно инвестиране на средствата от ЕС с максимално широк обществен ефект.
§ Спешно обсъждане и актуализиране на проекта за Споразумение за партньорство с ЕС за 2014-2020 г. с участие на неправителствения сектор.
§ Провеждане на форум „Отговорен парламент” с участието на граждански и браншови организации, парламентарни и извънпарламентарни партии за постигане на национално съгласие за най-важните приоритети и мерки за излизане от кризата.
§ Интегриране на представители на малцинствата в полицейските структури и в звената от сектора на сигурността.
§ Създаване на гаранции за свободен печат и медии.
§ Предприемане на спешни мерки за разкриване на корупционни практики, строг контрол и санкциониране на корупцията на всички етажи на администрацията и властта, съвместни действия на държавните органи и гражданския сектор.
§ Прозрачност и достъпност до информация за работата на държавната администрация и привличане на представители на граждански сдружения при обсъждане на въпроси със значим обществен интерес.
§ Гаранция срещу купен и контролиран вот, за честни избори чрез промени в изборния кодекс. Действия за активизиране на гражданското участие в изборния процес. Изпълнение на препоръките на ОССЕ за бъдещи избори.
Тези стабилизационни мерки са част от цялостния пакет програмни намерения.
ИКОНОМИЧЕСКИ И СОЦИАЛНИ ПРИОРИТЕТИ
НА ПРАВИТЕЛСТВОТО
I. Икономическо възстановяване
и насърчаване на предприемачеството
Преодоляване на негативните последици от административния рекет
върху бизнеса и нормализиране на стопанската среда
§ Стриктно изпълнение на принципа на 30-дневно плащане на задължения по договори от страна на държавата.
§ Ефективен контрол върху сключените договори за концесии.
§ Анализ на съществуващите концесионни договори и изработване на дългосрочна стратегия на държавата по отношение на природните богатства.
§ Ликвидиране на контрабандните канали.
§ Гаранции срещу произвола от страна на държавните органи и длъжностни лица. Правни механизми за защита на компаниите от произвол от страна на администрация, данъчни органи и полиция.
§ Равнопоставеност на фирмите и гражданите с държавните институции по отношение на икономическите дейности – министерства, агенции и общини трябва да са отговорни при неизпълнение на договори и забавяне на плащане с лихви за просрочване, с налагане на запор на сметки или с прихващане на задължения на фирмите и гражданите към данъчната система.
§ Реални действия по намаляване на административната тежест върху бизнеса ‒ редуциране на лицензионните, разрешителните и одобрителните режими, въвеждане на принципа на мълчаливото съгласие, предвидимост на надзорните политики по сектори.
§ Прекратяване на административния натиск и произвол чрез санкции за държавните служители, включително министри, които превишават правомощията си.
§ Възстановяване на добрите практики в работата на приходните агенции на основата на принципа на доброволното плащане на данъците. Замяна на повсеместните проверки с подобряване на работата на отделите за анализ и управление на риска и фокусиране на контролно-ревизионната дейност върху рисковия контингент данъкоплатци.
Координираща и регулираща роля на държавата
за създаване на условия за истинска конкуренция
§ Ревизия и промяна на лобистки закони, които доведоха до или предпоставиха създаване на изкуствени монополи и картелни споразумения.
§ Задължителна оценка на въздействието на всички нови законови и нормативни актове, особено за оценка на тежестта върху малките и средните предприятия.
§ Стимулиране на конкуренцията чрез равен достъп до пазара на кредити и обществените поръчки.
§ Опростяване на процедурите за фалити и несъстоятелност с цел изчистване на пазарната среда.
§ Опростяване на процедурите, засилване на прозрачността и контрола за ефективно и полезно за икономиката усвояване на европейските фондове.
§ Укрепване на функционалния и административния капацитет на регулаторните органи чрез промяна на антимонополното и антитръстово законодателство.
§ Повишаване на отговорността на регулаторните органи. Въвеждане на граждански надзор върху регулаторните органи.
§ Нов Закон за обществените поръчки. Прозрачност, гарантиране на равни условия за участие и разширяване кръга от бенефициенти на обществени поръчки. Въвеждане на електронни търгове за обществените поръчки.
§ Регулации на спекулативните търговски вериги с цел свиване на маржовете между цени на едро и на дребно, особено на аграрните продукти.
§ Стъпки за реализация на стратегия „Произведено в България” в съответствие с конкурентните предимства на страната. Целеви мерки за пресичане на нелоялната конкуренция на вътрешния пазар от внос и монополни практики.
§ Икономизиране на външната политика и дипломация за излизане на българските износители на пазарите на страни извън ЕС.
Координираща и регулираща роля на държавата
в структуроопределящите отрасли на икономиката
Общи мерки
§ Стартиране на 10-годишна програма за реиндустриализация на икономиката.
§ Създаване на нови предприятия (или възстановяване) в сфери с висока добавена стойност.
§ Стартиране на преговори по предоговаряне на дългосрочните договори в енергетиката, концесиите и предоставянето на комунални услуги.
§ Участие на държавата в перспективни високотехнологични производства чрез апорт на активи и/или формиране на капитала на съответните търговски дружества в партньорство с иновативни компании със солидни пазарни позиции. Държавна подкрепа и финансиране на иновационно-внедрителската дейност.
§ Приемане на закон за ефективен контрол на държавата по отношение на структуроопределящи предприятия при неспазване на регулаторните рамки.
§ Оценка на резултатите от приватизацията и концесиите в сектора на т.нар. естествени монополи. Въвеждане на ефективен контрол върху дейността на компаниите.
§ Отговорно управление на държавните предприятия и държавната собственост с цел предотвратяване на фалити и запазване на работни места.
§ Разработване на регионални планове за развитие за преодоляване на задълбочаващите се дисбаланси между различните региони в страната.
Ребалансиране на енергетиката
§ Развитие на енергетиката като основен индустриален сектор, създаващ значителна добавена стойност, притежаващ гарантиран външен пазар,в който страната ни има доказани сравнителни предимства.
§ Развитие на българската енергетика на основата на три приоритета ‒ енергийна ефективност и ВЕИ, национални енергийни ресурси и ядрена енергетика.
§ При потвърждаване на технико-икономическите характеристики на проекта „Белене” и прогнозите за електропотреблението в региона и България ‒ рестартиране на проекта с ясна финансова структура.
§ Незабавни преговори с Росатом с оглед минимизирането на последствията от иска за 2.5 млрд. лв.
§ Възстановяване на доверието на гражданите в системата за регулиране на енергетиката чрез включване на представители на гражданското общество в ДКЕВР.
§ Отказ от намеса на изпълнителната власт в работата на ДКЕВР.
§ Гарантиране на достъп на всички български граждани до електроснабдяване. Въвеждане на двутарифна система за ценообразуване, разширяване на системата за енергийно подпомагане.
§ Възстановяване на професионалната квалификация и опита като определящи в кадровата политика в сектора.
§ Цялостно финансово-икономическо ребалансиране на сектора чрез използване на други механизми за финансово подпомагане на развитието на ВЕИ и освобождаване на гражданите от тази тежест.
§ Стартиране на преговори за предоговаряне на дългосрочните ангажименти за изкупуване на електрическа енергия.
§ Наваксване на изоставането при въвеждането на III либерализационен пакет на ЕС и предотвратяване на санкции от страна на ЕК.
§ Цялостна оценка на ефекта от т.н.либерализация в сферата на естествените монополи и ясно дефиниране на правата и отговорностите на българската държава.
Насърчаване на селското стопанство и стабилизиране
на дребните производители
§ Програма за изграждане/реновиране на хидромелиоративната инфраструктура на селското стопанство.
§ Насърчаване на по-нататъшното развитие на селското стопанство извън формираната в него монокултурна структура в посока на техническите култури и по-високата степен на преработка на селскостопанската продукция.
§ Стимулиране на българското селскостопанско производство чрез затваряне на веригата и развитие на хранително-вкусовата промишленост;
§ Субсидиране на секторите "Зеленчукопроизводство", "Трайни насаждения" и "Животновъдство" до равнището на останалите страни-членки на ЕС въз основа на правото до 15% от директните плащания да се предоставят целево за слаби сектори на отрасъла, обвързани с производство.
§ Профилиране на България в биоземеделие и биоживотновъдство.
§ Предпазване на населението от ГМО храни и култури, контрол върху качеството както на храните от внос, така и на местното производство.
§ Изработване на съобразени с интересите на дребния производител национални интервенционни механизми, подобни на тези на ЕС, за защита цените на земеделската продукция.
§ Подкрепа на дребните и средните земеделски производители чрез осигуряване на европейско финансиране на стопанства до 10 дка чрез осигуряване на субсидия до 1500 евро/стопанство; въвеждане на таван на субсидията до 300 хил. евро на стопанство, като икономисаните средства се предоставят за преразпределение за стопанства, обвързани с производството.
§ Създаване на пазари за произведена в България земеделска продукция, гарантиращи свободен достъп на всяко малко земеделско стопанство до тях, без да е необходим специален режим на регистрация за това.
§ Пресичане на контрабандата на храни.
§ Целево използване на Държавния поземлен фонд за стимулиране на продуктовото разнообразие и насърчаване на отглеждането на интензивни култури.
Зелена икономика
§ Превръщане на екологичните предимства на страната в национален ресурс за развитие.
§ Интегриране на екологичните политики, превенция на промените в климата с адаптирането им в общи политики за развитие и синергия в устойчивото развитие.
§ Изграждане и развитие на нисковъглеродна икономика на природата с нови, зелени работни места и максимално повишаване на енергийната ефективност.
Туризъм
§
Тагове:
Това ли значи се разбира под борба с битовата престъпност за да си върнем чуждите инвесиции в селски имоти? Или е по- добре да приватизираме БДЖ по Московски /мръсен мангал за Сидеров/, че да има повече жИлязо за по - дълго време?