Драги приятели,
ГД "Освобождение" още от февруарските протести предложи да се проведе кръгла маса, на която да се поставят основите на една нова България с истинска демокрация, гарантирани права и свободи, истински свободен пазар и нормален бизнес климат. До този момент политиците и президентът мълчат. Това ни кара да втвърдим позицията и да принудим държавния глава и политиците да седнат с нас и да приемат исканията ни.
Срещнахме се с омбудсмана и той възприе изцяло идеята ни. При срещата си с президента той е поставил на дневен ред предложението ни. Затова се обръщам към неправителствените организации, които имат сходни цели, да ни потърсят и се представят, за да можем в края на месеца да се съберем и започнем предварителни срещи, на които да доуточним графика, темите и последователността им. От своя страна президентът ще събере КСНС и ще информира политическите партии и ще ни съобщи резултатите.
Седалището ни е в София, на бул. Витоша № 94. За връзка с мен можете да използвате съобщенията в блога ми или ел. ми поща-kolev_bosia@abv.bg
Очаквам вашите отговори.
ДЕКЛАРАЦИЯ НА ГД “ОСВОБОЖДЕНИЕ”
За всички е ясно, че обстановката в страната е силно напрегната и напрежението непрекъснато ескалира. Протестите се радикализират, а определени политически партии и олигархични кръгове финансират част от протестите и антипротестите и разчитат на ескалацията на напрежението, за да се стигне до екстремни форми и се създаде ляв екстремизъм, който да бъде оправдание за системното нарушаване на правата на българските граждани и използването на силови мерки за един неопределен период.
От друга страна политическите партии не разполагат с програмен, стратегически и кадрови потенциал, за да изведат страната от тежката икономическа, политическа и морална криза. Те работят с някакви лоши идейни проекти без да имат цялостни програми и стратегии. Това се отнася за всички т. нар. “политически партии”.
Както във вътрешен, така и във външен план страната ни не се управлява добре. Сбъркана са посоката, скоростта и инструментариума на управление. За никого не представлява откритие, че този порочен модел на управление не може повече да се прилага и трябва да бъде сменен. От различни страни се издигат най-различни предложения за излизане от кризата. Това означават най-малко две неща-хората у нас разбират, че България е на кръстопът и че това повече не може да продължава.
Националните институции са в колапс. Те са неефективни, работят на парче и обслужват олигархичните кръгове. Всъщност, това са старите социалистически институции, които работят по стария начин. На всички е ясно, че те могат да обслужват гражданите както е необходимо в една демократична страна, а инстиктът им да управляват е много силен. При това държавната администрация е много раздута и няма добра субординация на управлението. В България има близо 145 хил. щатни бройки при около 7 млн. души население. За пример ще дам Холандия, която е близо 17 млн. жители, а администрацията им е 48 хил. щата. Това прави близо 7 пъти повече администрация на глава от населението. Само този факт е достатъчен да се разбере, че администрацията работи зле и работи предимно за себе си. Няма програми за редовно повишаване на квалификацията на чиновниците и тестване, което да бъде в основата на атестирането и кариерата на работещите в администрацията. Това е направено съзнателно, за да може да има политически назначения и уволнения, което води до демотивация на чиновниците, интригантство и в крайна сметка неефективност на управлението. В същото време участието на българските граждани в управлението е символично и това е доказателство за липсата на демократичност и ефективен контрол над властта. От тази година се създадоха т. нар. “Обществени съвети”, но те в много случаи или не работят, или администрацията умело направлява темите към маловажни проблеми, а основните проблеми остават встрани. Като пример ще дадем обществения съвет при МВнР, който е създаден изключително на браншови принцип и по този начин се обезсмисля. Често явление е използването на т. нар. “мълчалив отказ”, което е недопустимо в една демократична страна. В същото време създаването на т. нар. «Електронно правителство» и «Електронна здравна карта» се точи или не се работи изэбщо, защото лишава чиновника от така желаната от него корупция.
У нас няма нито една нормално работеща институция. Разрешителните режими са извънредно много и точно те са в основата на корупцията. А тя е впечатляваща. Бизнес климатът е на изключително ниско ниво, а корумпираното обслужване от администрацията, високите лихви на банковите кредити и заплахата от злоупотреба на държавните контрони органи са в основата на фалитите и икономическата имиграция. Това, допълнено с ниската раждаемост се явява като най-сериозен проблем за държавата и обществото. Въпреки това той не е изведен като приорет и няма създадена институция, която да координира работата на всички институции, които се занимават с децата и семейството. Законодателно също нищо не се прави за дълготрайно и генерално решаване на този изключително тежък проблем.
Друг изключително тежък проблем е съдебната система. Начинът за избор на ВСС е порочен. Това си пролича особено от назначенията на мигистратите и скандалите с Камен Ситнилски и Николай Кокинов. Самата конституция е порочна в основата си, тъй като тя не обяснява как избраните от нас депутати и президент имат права, които ние нямаме и следователно няма как да ги упълномощим, а те ги имат. На всичко отгоре конституцията ежедневно се нарушава от изпълнителната и останалите власти.
Подобна е ситуацията и в медийната среда. Създадоха се медийни олигарси, които създават собствени правила и задушават свободата на словото. Журналистите се самоцензурират, за да не си загубят работата. Коментарите често са тенденциозни или прикриват скандална ивформация.
Същото е в образованието, здравеопазването, социалните дейност и всичко, за което се сетим.
Така не може повече да продължава!
Затова се обръщаме към президента и неправителствените организации.
Нека всички поемем отговорността и седнем на кръгла маса с политиците и в разстоияние на няколко месеца-6 до 9, вземем конкретни решения за решаване на някои най належащи и базови приоритетни проблеми на страната:
Смяна на административния модел и децентрализация на властта
Смяна на модела на съдебната система
Създаване на тезиси за изработване на нова конституция
Създаване и гарантиране на оптимален бизнес климат
Изграждне на правила за обществен контрол над властта
Изменение на законодателството в частта на демонополизацията и борба с олигархията
Създаване на обществен контрол върху партиите
Нов медиен закон
Законодателство в полза на децата и семейството
Отнемането на регулаторните функции, лицнзите и разрешенията от държавата и предаването им на браншовите и териториални камари
Възраждане на българското село и земеделските кооперации
Организиране на подписка за референдум, с която да се премахне Великото народно събрание и прехвърляне на правомощията му върху обикновеното народно събрание
Премахване на т. нар. “мълчалив отказ”
Създаване на Закон за борси на услугите
Кръглата маса няма аналог и трябва да работи непрекъснато, докато всички въпроси бъдат обсъдени, прецизирани и дадени на парламента за гласуване, за да се легитимират поправките в законите и новите закони. С това парламентът се превръща в програмен парламент и решенията му трябва да бъдат незабавно изпълнени от изпълнителната власт и съдебната система. Само така ще можем да поемем във вярна посока и да започнем да променяме коренно моделите на управление и съдебната система, за да започнем да поставяме базата на българската демократична държава и да се разграничим от сегашната олигархична власт.