Постинг
27.01.2011 14:20 -
ЗДРАВНАТА СИСТЕМА СЕ РАЗПАДНА. МИР НА ПРАХА И.
Да се говори за здравна реформа в България, всъщност, е малко пресилено. Реформа се нарича отмяна на старата система и създаване на нова, върху нови цели и задачи, с по-голям професионализъм, нова структура и организация и основана върху сериозни анализи на недостатъците на старата система. Всичко останало е приказки за реформа или оптимизация на система, която е изчерпана и доказала несъстоятелността си.
Да започнем с финансирането. Старата система беше бюджетно финансиране и пирамидална структура, подчинена на МЗ. Тогава част от всички данъци отиваше, по решение на единствената управляваща коалиция БКП-БЗНС, в здравния бюджет и той се разпределяше от МЗ по региони и болници. Прозрачност и обществен контрол липсваха напълно. Подготовката на студентите-медици и лекарите, обаче, беше на добро ниво, защото техни преподаватели и наставници бяха хабилитирани лекари и действащи наставници, които имаха солидно европейско медицинско образование. Качеството на науката се изражда по-бавно, отколкото морала. Затова и в професионално отношение доскоро се дипломираха лекари с добро общо ниво.
Опитът за създаване на ново финансиране и структуриране на здравеопазването у нас се оказа неуспешен. Причините са много и все важни. Както казва проф. Сирил Норткот Паркинсон:” Може да се допусне грешка при проектирането, построяването или навигацията на кораба. Мърфи /в случая морето/ винаги открива грешката!” При нас съвместната работа на НЗОК и МЗ бе удавена от практиката. Но при нас бяха допуснати грешки и на трите нива-проектирането, структурирането и практиката. Очевидно новата система на здравеопазване чрез паралелно съществуване на МЗ и НЗОК е невъзможна и неработеща. От друга страна и двете институции сами по себе си са неработещи и неадекватни на времето. Не, че другите са адекватни! Опазил ме Господ! Но другите институции нямат толкова пряка отговорност за съществуването на българина като здрав и полезен за себе си, семейството си и обществото индивид. Самото проектиране и въвеждане на сегашната здравно-осигурителна система беше създадена набързо, без внимателно обмисляне и главното, без философия. Така, по старият начин, отгоре, беше натрапена и въведена в действие. След създаването и нито една партия и коалиция не направи сериозен анализ на здравеопазването преди да поеме властта. Няколко правителства се опитаха да оптимизират и съживят системата с фризиране и козметика. Естествено, един пробит кораб не може да се държи дълго над водата и потъна.
Това е ситуацията сега.
Учудва ме липсата на отговорност и интелигентност на министъра на здравеопазването Ана-Мария Борисова и на директора на НЗОК Нели Нешкова. Те продължават да имитират активност и да се правят, че корабът на здравеопазването не е потънал, а се е гмурнал под водата да се охлади от жегата и след секунди пак ще изплува. В същото време предприемат драконовски мерки за фактическо спиране на финансирането. Не можеш да спираш финансите на здравеопазването, защото за него това е кислорода. Цялата система е пробита, но нито Борисова, нито Нешева виждат в себе си и институциите си грешки и проблеми. Те администрират съвършено погрешно и
престъпно правото на здраве и живот на българските граждани, дадени им от конституцията, колкото и лоша да е тя. С тези си противоконституционни действия те стават обект на прокуратурата и общественото мнение.
Какво трябва да се направи?
Трябва спешно да се организира диалог със синдикатите от здравеопазването, БЛС, пациентските организации и браншовите организации, имащи отношение към здравеопазването. Изключително важно е да се поставят на обсъждане следните въпроси:
- Какви са целите и задачите на здравеопазването в България?
- Каква трябва да бъде структурата на здравеопазването?
- Какво е мястото на МЗ и има ли изобщо нужда от него?
- Каква структура трябва да има НЗОК? На практика сега Касата играе ролята на МЗ, въпреки че има и МЗ?
- Не е ли по-рационално здравеопазването реално да се децентрализира и общините да поемат финансирането на общинското здравеопазване, като тази част от държавните финанси да остават в общините при събирането на данъците?
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари