Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2018 17:39 - Борисов: Тодор Живков и Царят са ми като два университета
Автор: elahikari Категория: Политика   
Прочетен: 442 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 24.04.2018 17:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Автор: Ваня Николова, Дир.бг По повод своята 20-годишнина, най-големият български уеб портал Дир.бг стартира поредица от срещи с личности в политиката, изкуството, спорта, културата, повлияли на България през последните 20 години. Интервютата с тях ще обединим в една нова рубрика, наречена: "Личности, които промениха България през последните 20". Неин първи гост е премиерът на България Бойко Борисов.

 

image

Снимка: АФП, архив

 

 

- Дир.бг навършва 20 години, а Вие сте в управлението на държавата от 2001 г. - 17 години на различни постове. Кой е най-важният урок, който получихте досега?

- Първо честит рожден ден, защото 20 години са си добра възраст, което е много за всяка медия, а Дир.бг е и много четен. Честит рожден ден на всички, които работят там.

Урокът е да си мериш приказките. Най-трудно се връщат думи. И нещо веднъж казано, след това колкото и да се опитваш да обясниш мотивите за него, казаното остава. Човек трябва много пъти да мери и веднъж да реже.

 

- От Вашия живот какъв филм може да се получи екшън, драма, комедия, комедия - драма?

- По принцип е интересно. Без ничия помощ, само с Божията, така си го обяснявам, син на учителка и пожарникар, така да извърви пътя си, че да заема такива постове...

 

- Казвал ли сте си някога: "за пожарникар се справих много добре?

- Като пожарникар, да не кажа, бях най-добрият, но със сигурност от най-добрите. И това всеки колега ще го каже.

 

- Ако тази сграда започне да гори, знаете ли какво да правите?

- Съседната съм гасил, ЦУМ, когато гореше на времето

 

- Колко наивен бяхте, когато влязохте в политиката?

- Когато влязох в политиката не бях наивен, бях ядосан, защото мисля, че като главен секретар не само си вършех много добре работата, а и хората много я одобряваха. И бях изгонен по лош начин.

 

- Търсихте ли отмъщение след това, реванш ли бе влизането в политиката?

- Пак Божа работа, пак случайност. Тогава Софиянски се отказа от мандата и в рамките на няколко месеца се проведоха изборите за София. Във всички случаи, ако не ме бяха изгонили като главен секретар, още щях да си марширувам по плаца.

 

- Когато излязохте от кабинета на главен секретар на улицата, кой бе до Вас и какво Ви каза? Какво се случваше в главата Ви?

- Беше много опасно, защото някои големи босове, включително и международни, ми издадоха смъртна присъда, както и на един холандски прокурор.

 

- Сретен Йосич, за него ли говорите?

- Не искам да споменавам имена, защото не е коректно. В същото време през тези близо пет години, като главен секретар, не ми бяха останали приятели.

 

- Защо?

- Когато заемаш такъв пост нямаш приятели.

 

- Имахте охранителна фирма, познавате хора от ъндърграунда, а после влизате като главен секретар...

- Те ги познаваха всички. Такава ми е била работата. И съм си я вършил добре. Така че беше трудно. Учудващо бе и за много от посланиците всичко това. Аз си спомням даже президентът Първанов ми се обади, ако искам да отида съветник в Президентството или нещо такова. Аз отказах и си отидох в нас.

 

- Някога разглеждал ли сте политиката като бизнес?

- Не. И може би, за това политиката ми е успешна.

 

- Гледал ли сте "Къща от карти" с Кевин Спейси. Там има една реплика, героят казва: "Ако постигнете нещо в резултат на пари, до 10 години то най-вероятно ще започне да се разпада. Докато властта е като каменна ограда, която стои векове. Не уважавам хора, които не правят разлика между двете". Вие правите ли я? Кое е по-ценно - политиката или властта?

- Правя я, разбира се. Всеки, който ме познава знае, че И никога не са ме интересували като средство. Имам си къща в Банкя, която надали може да се каже, че е луксозна, но ми е удобна. Там съм се родил, там ще си умра, дето се вика.

 

- А по отношение на властта?

- Властта при нас е в полза на хората. И за това както ме упрекнахте и Вие, не я държим на всяка цена. Два пъти досега ние отиваме и я връщаме на народа. Никога не съм казвал: "Ето, идеални сме, върха на сладоледа сме". Като видят, че не сме прави и сме сгрешили или че може да бъде направено по-добре, или когато дойдат съответните съсловни организации, дали са полицаи, учители, представители на университети, БАН, съответно се поправяме. Разбираме ги и затваряме проблема.

 

- Чудесно значи имате чувство за самокритичност. Коя е най-голямата черна точка, която си пишете лично на себе си?

- Имаме, разбира се. Администрацията е огромна в държавата, като цяло, тя има своите правила и колкото и да се опитваш да й влияеш много е трудно, защото консервативно се променя. Особено жена, когато има на гишето, ще видиш характера й. Като се падне някоя кисела на гишето, хората псуват мен. Така е прието в България, за всеки проблем е виновна държавата.

Сутринта* слушах футболни босове държавата да им направи стадиони. Тя държавата щом ще ви прави стадиони, да ви вземе и футболните клубове. Да ги върнем пак на армията, на МВР. Нали за това сте президенти на футболни клубове. Нито резултатите са ви добри, а освен това им помогнахме - правим тревни площи, осветленията, на много места седалки, трибуни, какво ли не... Какво още искат?!

 

- Аз си мисля, че политиците влизат в политиката, за да направят пари. Защо? Откъде идва това?

- Пари си имах още в "Ипон" като бях. Предостатъчни са ми. Но такова е усещането.

 

- Но то идва от някъде?

- Защото властта е синоним на мощност, на възможности, трябва да си глупав, за да се хванеш в такава игра.

 

- Като гледахте залавянето на кметицата на "Младост" какво си казахте?

- Аз самият в първия момент изразих негодувание, след като видях колко време ги държат. Поинтересувах се и се оказа, че единствената грешка на прокуратурата е, че не излязоха веднага да кажат защо се бавят. Ако помните, имаше едни операции преди време, когато се предава плик с пари, след това случаят падна в съда, защото адвокатите атакуваха, че не се знае първо в плика какво има и второ, ако са пари какви пари са. И за това, ако забелязахте, имаше поемни лица. От пачките всяка една банкнота я описват с целия номер, серия, една по една. Една цифричка, ако сбъркат ще падне цялото дело. Трябваше да излезе един и да каже "да бавим се, защото всяка една банкнота има 7-8-9 знака ли и трябва всяка една цифричка да се напише, да се провери. Смятайте по минута на банкнота да се опише колко минути са. Така щяха да спрат приказките за показност. Защото в противен случай в съда правилно съдията ще каже "чакайте"сигурни ли сте, че това са парите, сигурни ли сте, че са сложени там и може да падне делото.

 

- Кой ви съветва в критични ситуации, имате ли близки хора?

- Не. Никога не съм имал нито съветник, нито пиар, нито каквото и да било. Всяко мое действие, може и да е грешно, но аз си го мотивирам и мисля, че е правилно. Ако ми докаже някой или видя, че съм сгрешил казвам - "извинявайте, не е правилно, ще го направим по друг начин". Никога не съм се инатил.

 

- Четох, че ще застигнете по управленско дълголетие Тодор Живков. Вие сте общували с него. Това забавлява ли Ви или Ви обижда като сравнение?

- Това е невъзможно. На времето всичките лидери в социалистическия лагер са управлявали по 30-40 години. Кастро преди един-два дена сдадоха властта. Това е било политика на самия соцлагер. Доста ми е забавно, когато БСП /БКП, защото те приеха всичко от БКП, включително и бройката на конгресите/ говорят така сякаш този период не го е имало. Аз имам вродено чувство за справедливост и независимо, че съм толкова пострадал от тях, ми беше много интересно да чуя какво мислят и как разсъждават. След това и царя като дойде, с него когато съм си говорил, той ми е казвал "Борисов ти имаш редкия късмет да общуваш с него /бел. ред. Живков/, когато се е очовечил". И тогава цялата БКП се скри, бягаха от него.

 

- Живков е бил захвърлен от историята, когато Вие се срещате с него, какъв извод си направихте за съдбата на политика в такава ситуация?

- Всеки политик, рано или късно, обикновено рано, бива захвърлян. Така е и в спорта. Любимите ни футболисти, вълшебници на терена също, ето как си тръгва Буфон, Иниеста. Така ще си тръгнат със сигурност и Роналдо, и Меси. Когато те носят на ръце и ти се радват толкова много, след това със сигурност се обръщат срещу теб.

 

- А от него какво научихте, показа ли Ви нещо, което сте запомнил?

- Да, много неща съм запомнил.

 

- А какво?

- За Косово знаех само поговорката "Марко на Косово поле как е закъсал". Живков до последно си мислеше, че аз съм изпратен, че съм някаква част от държавата. Тогава колкото и да го убеждавах, че не е така, той на тръгване ми каза и "виж, предай, Косово ще стане голям проблем". Тогава Косово въобще не го бях чул, не знаех къде се намира, дето се вика освен поговорката. Но той ми каза "виж там по веригата предай". Какво Косово, на кой да предам по веригата?! Познаваше много добре ситуацията в света, защото толкова години бе управлявал. Познаваше не само СССР, Близкия Изток, Либия, Иран, Сирия.

 

- Говорихте ли си с него за геополитика?

- Да. Той и царя са ми като два университета, защото не всеки имаше тази възможност да слуша как разсъждава върха на комунизма и на монархията. И в една тема и двамата бяха много единни, че България и държавата са над всичко.

 

- А от царя какво научихте?

- От царя, много неща. Като започна от най-елементарните, като отидеш някъде и не трябва да покажеш, че си гладен. Научихме се на обноски.

 

 - Сега "плувате" в международни води, аз това щях да попитам, как се чувствате?

- Да, наученото ми помага много. Това съм го гледал.

 

- Как едно момче от Банкя, отива да си говори с Меркел, с Путин...Какви бяха първите Ви страхове, когато трябваше да влезете в тези води?

- Докато работех с охранителната ми фирма, ние охранявахме много ВИП персони, които идваха - Рижков, Зюганов, кралица Нур. Имал съм възможност да наблюдавам как се държат подобни хора и съм си правил винаги своите изводи. В последствие, като главен секретар, аз участвах в много международни форуми. След това като кмет съм се срещал с кметове на Париж, на Лондон, на Милано, на Рим.

 

- А каква е причината, че Ердоган Ви припозна като човек, който може да му посредничи в отношенията с останалите му колеги?

- Никой не отиде след преврата при него и при откриването на моста, а за него това беше някаква гордост и аз вътрешно го разбирах. Това на нас все едно ни е метрото. 3 метра в диаметър сме изградили прекрасно съоръжение за 100 години напред. София ще си отдъхва с това метро, и да не дойде никой на откриването... Аз, когато откривах метрото дойде Барозу, Херман ван Ромпой, т.е. най-високите нива в Европа. И сега в Европа всички отчетоха, че това е било грешка.

 

- Тогава Европа не гледаше с добро око на всичко това, което се случи. Не се ли замислихте как ще погледне на Вас?

- Да, замислих се, но преди това се замислих какво ще се случи с България, ако 200-300-500 000 мигранти навлязат през Странджа в София. В очите ми беше Харманли, пожарите, побоищата в лагера. И знаех, че да си гарантирам нула натиск от турска страна на миграционната вълна, бе най-ценното за българския народ. А това, че някой ще си помисли лошо в Европа очевидно няма никакво значение, когато година и половина ние имаме нула натиск. Алексис Ципрас казва: "Е, добре как го постигна?".

 

 - Добре как го постигнахте?

- Тогава отидох и бях единствен. Азиатската част или Изтока, да кажем, ценят много тези неща. Дори то беше смешно. Отидох, направихме срещата, показах уважение, знаех, че ще бъде оценено. Не случайно и той, и премиера, ме чакаха на вратите. Ердоган искаше да обядваме и да открием моста. Казах му: "В Берлин имаме много работа. Не мога, в 7,00 часа трябва да съм в Берлин, имам среща с президента на "Конрад Аденауър", с канцлера Меркел, много работа имам там. В Германия не е като при нас тук, има дисциплина, секундата се цепи". Но той ми отвърна: "Ще дойдеш с мен на моста, хората искат да те приветстват." "Кой ще ме приветства, открий си моста". Не ме пусна. Казах му: "Отивам, сядам една минута и тръгваме, обещаваш". Той каза: "Обещавам и трасе ще имаш". Обясних му, че съм с големия самолет, трябва да си кацна в София обратно, да сменя и взема малкия самолет. Той ме пита: "Защо ще сменяш големия с малкия", отговорих му "Защото като дойда тук, съм баш баканина /бел. ред. премиер/ и трябва да те респектирам, а в Германия ще искаме пари, ще искаме фондове, трябва да сме скромни". И той се засмя, шегувахме се. Отидохме на моста и той ми казва: "Излизай на сцената, хората да те приветстват". 100 000 души. Слизам от сцената, качваме ме се в ескорта тръгваме и изведнъж, колите спряха. Цялата магистрала от моста назад превърната в паркинг за тези десетки хиляди хора, които са дошли на откриването, няма минаване. Вътре в колата са шофьор и турска охрана, който нещо ми говори. Аз му чукам отзад и му казвам да тръгва, но той ми казва "не". Поисках да се чуя с Ердоган, той вдигна рамене и ми заяви: "Аз съм малък". Слизам, разфучах се. Обадиха му се на Ердоган. А целият мост - балони, хеликоптери отстрани летят, отдолу военни кораби, катери, охрана страховита. Дърпат оградите, балоните и нашият ескорт минава по моста, хората започват да викат и да пляскат мислят, че откриваме моста. Минахме от другата страна и отидохме на аерогарата.

 

- Как реагира Меркел след това?

- Е ,отидох и й разказах. Тя тогава ми каза: "Дръж винаги един канал за диалог да има".

 

- Виждате в какво време живеем в момента - интересно...

- И във Вашингтон, и в Берлин, и в Лондон, и в Москва на всички много ясно съм им казал, но и съм им показал моята политика на партията и на правителството, която винаги е била 100 процента лоялност към ЕС и НАТО. В същото време на всички съм им казал, че Русия в България има различно измерение, отколкото примерно в Прибалтийските държави или в някои други страни. Заради Руско - Турската освободителна война българският народ, като цяло, помни, прекланя се и цени високо това което са направили за България. И всяка антируска позиция среща неодобрение в българското общество. И за това ние имаме своите културни, исторически, прагматични отношения с Русия. Както виждате и президента Путин и премиера Медведев, когато поискам разговор, говорим.

 

- А вие смятате ли, че политиката винаги със САЩ и никога против Русия, може дълго време да просъществува?

- В критични моменти се опитвам да влагам повече разум, повече спокойствие, опитът ми го позволява и с времето или излизам лош пророк или пък се съгласяват с мен.

 

- Случаят "Скрипал" не беше ли преброяване на дивите зайци, кой е в този лагер и кой е в онзи лагер?

- Понеже аз съм доказал лоялността си многократно към НАТО и ЕС си позволих да поискам повече доказателства и да не бъда един от дивите зайци, защото отдавна са ме преброили. Тук няма никакъв смисъл. Още когато обявихме военното крило на Хизбула за терористична организация, още тогава бяхме първите в света. Не сме чакали да го направим след атентата в Сарафово, никой друг не го направи. Така, че и Тереза Мей, и всички останали знаят, че теста за лоялност отдавна сме го минали. Освен това, с отзоваването на нашия посланик в Москва, дадохме пример за своята лоялност.

 

- Никой не Ви е осъдил за това, че не сте взел категорична позиция?

- За радост вече съм си извоювал позиция с мен да разговарят, а не да ме осъждат. Аз като полицай, ако занеса такива доказателства в българския съд, съдията ще ме изгони. Ако отида и му кажа, че с голяма степен на вероятност еди кой си е извършил престъпление, съдията ще ми каже "ти като станеш достатъчно готов, не с "голяма вероятност", а с "това е", се върни". Това съм го казал на съвет.

 

- А Тереза Мей какво Ви каза?

- Каза това, което каза публично, че службите така са и донесли. Ок. Аз съм ръководил службите и знам, че много пъти ние знаем извършителя на дадено престъпление и не можем да го докажем. Но съдията няма да го вкара в затвора или няма да наложи каквито и да е санкции за това.

 

 - С Путин в какъв контакт сте?

- Много добър, работен, с доверие. Той знае, че първо гледам България, второ ЕС и тогава всичко, което можем да направим с Русия го правим. Хубавото на Путин е, че като му кажеш "да" е "да", и "не" е "не".

 

- С президента изпушихте ли лулата на мира?

- Аз съм казал на КСНС това, което имаше да казвам в очите, че се чувствам обиден. И в същото време уважавам институцията. Така че отидохме, работихме, след това застанахме заедно. Това е важно за обществото.

 

- Вие с Радев сте през един двор, не може ли да седнете като мъже да ги изговорите тези работи?

- И на съвета имаше коректно отношение и от моя, и от негова страна. Друг на мое място, може би нямаше да отиде. Той ме обвини в много тежки неща, без доказателства.

 

- Кое Ви обиди най-много?

- Начина, по който изговори нещата. Но пак казвам, има хора, които харесват него, други нас, а трети - трети, но в случая това не е най-важно. Аз обичам да се казва истината. Такава, каквато е.

 

- Като свършат еврофондовете, какво ще се случи с икономиката от тук нататък?

- Икономиката расте всяка година. За радост инвестициите сега са само в производство, ако забелязвате. Сега това, което в последните няколко години ме радва е, че само производствени мощности - заводи, заводи, заводи. И не случайно свърши работната ръка. В момента, Вие виждате, ние вкарваме работна ръка от Беларус, Украйна, Молдова откъде ли не, за да може да работят предприятията.

 

- В момента вие работите заедно с патриотите. Ако се изчерпа този модел какъв е следващия вариант, в коалиция с БСП, бихте ли направили?

- Ние не бяхме виновни за раздялата с реформаторите. В един момент те имаха шизофренно поведение. В един момент Христо Иванов министър на правосъдието, а недоволен от правосъдие. Радан Кънев в опозиция, а министрите му в управление. Как да работим в такава ситуация?! Ние станахме смешни по едно време. Сега с патриотите, аз специално и с трите партии имам много добър диалог.

 

- Но Вие в комбинация с Корнелия Нинова не можете да се видите?

- Аз предложих и такъв модел, ако си спомняте. И той щеше да е много по-добър от сегашния, особено за Европредседателството и за тази 2018 г., защото в София е 16+1, очакват се още няколко събития да има. И мисля, че с вицепремиер на Европредседателството, с председател на Народното събрание можеше много в тази тежка ситуация да сме много по-стабилни и силни. В момента виждате, всяко нещо, което правим, те /бел. ред. БСП/ го хейтят. Както и да е. Това е тяхно право, аз в друга партия не се меся.

 

- Има някаква странна закономерност, Вие печелите всеки един мандат и после не го завършвате. Това карма ли е, защо се случва така?

- Не, напротив, защото считам, че демокрацията и това да управляваш, ти го дава народа. И ако има напрежение, най-добре е да бъде проведен избор и да се премерят силите. Само преди година го направихме пак и пак не можаха да ни победят.

 

- Мисилите ли, че този път ще изкарате мандата докрай?

- Да, не виждам причина да не го изкарам.

 

- Ако сега всичко свърши тук, разигравам този сценарий, Вие си тръгвате от този кабинет като гражданин, а не като премиер имате ли план Б?

- Не. Толкова се уморих за тези години, че спокойно мога да си почивам.

 

- Да се пенсионирате, примерно?

- Да.

 

- А план А какъв е?

- Да си изкарам мандата. Ако питате директно, президентската институция никога не ме е интересувала.

 

- Забрави ли се историята с ЧЕЗ вече, приключи ли?

- За всички стана ясно, че няма как ние да повлияем на частна сделка и че всъщност допира с държавата ще дойде, когато този процес завърши. За всички стана ясно, че ако се изкажем по тази тема това е борсова компания, след това може да ни осъди, включително и мен като физическо лице. Не случайно беше подбран момента тогава - февруарските събития. Надигна се този балон, използвайки ситуацията, че аз съм в чужбина, а Теменужка Петкова се познава с въпросната госпожа. Питах я познава ли я , тя каза да познавам я, тогава подавай оставка.

 

- Вие наистина ли не знаехте, че тази фирма се готви да участва в проекта?

- Знаете ли колко много трансформации на фирми и то големи, в телекоми, в какво ли не стават по Балканите, в България включително. Това е все едно, ако сега решите да си продавате компанията Дир.бг или да купувате друга, ние кога ще разберем и работа ли е ние да ви следим какво ще направите. Макар, че аз съм скептичен, че тази сделка ще стане, но това е мое мнение.

 

- Защо?

- При този шум, надали. Но всяка една дума може от добрите адвокати да бъде използвана срещу държавата и срещу мен.

 

- Почувствахте ли се глупаво в този момент, когато станаха тези неща?

- Чувствах се много ядосан и нервен, защото без да имаме никаква вина в един момент ни се вмени такава. Понеже еди кой си се познава с еди кой си, пък тези били в ББР, и ББР им казали, че да им дадат документи и да видят какво да правят. И значи ББР понеже е в Министерство на икономиката, а то е подчинено на Борисов, значи ето ви връзката. Аз четох и как дъщеря ми карала "Бугати" с 300 км в час в Лос Анджелис. А тя, дано да е всичко наред, е в 7-8-мия месец бременна.

 

- Тя какво кара всъщност?

- Къде е Лос Анжелис и "Бугати", къде е това, че едвам ходи детето и кара тежка бременност и друго дете гледа. Е това е идиотщина. Сто души да повярват на това е ужасно.

 

Пуснаха - къща в Лос Анджелис, страхотна. Борисов ходил там, правил оргии. Щом "Биволъ", които изобщо не ме обичат, написаха, че не е вярно, защото къщата била на някакъв продуцент и като си я видял казал: "чакай бе". А и не съм стъпвал в Лос Анджелис. Ето и тук още 100 души да повярват... И накрая като напишеш , че той взел и ЧЕЗ и си казваш: "О, то ясна работата". Ето това е гадостта на жълтите новини и на цялата тази работа.

 

- ЧЕЗ казаха "Борисов не ни иска ние да сме в България..."

- А нима целият народ не се беше вдигнал срещу електроразпределителните дружества тогава. Нима? Нима народа беше доволен. Нима тогава всички не говорехме срещу тях, че не сме доволни от инвестициите, че аутсорстват дейностите си. Прокуратурата, службите, кой не прави проверка. Но, хубавото е, че рано или късно всичко излиза наяве. И аз на вашите читатели и зрители мога да им кажа: "Не, процент, в ЧЕЗ - по никакъв начин. Няма. Не. Никакъв интерес".

 

- Къде се виждате след пет години?

- След пет години ще си управлявам партията, ако сме живи и здрави. Но само Господ разполага.

 

Интервю на Ваня Николова 

 

Заглавието е на "Гласове"

 

 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: elahikari
Категория: Политика
Прочетен: 1819443
Постинги: 2299
Коментари: 1477
Гласове: 1565