Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.10.2015 11:46 - ИНТЕРВЮ НА ВАСИЛ ВАСИЛЕВ В АГЕНЦИЯ ФОКУС
Автор: bosia Категория: Политика   
Прочетен: 1676 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Васил Василев: Бездействието на „Пътна полиция“ и корупцията, са основните причини за черната статистика на пътя 12 Октомври 2015 | 16:00 | Радио „Фокус“ image Снимка: Информационна агенция "Фокус" Васил Василев – председател на фондация „Братя Василеви“, в интервю за предаването „Добър ден, София“ на  Радио „Фокус“


Водещ: Поредна серия от катастрофи и днес. В Бургас 47-годишен мъж загина, след като самокатастрофирал в града по бул. „Демокрация“. Също тази сутрин в София при верижна катастрофа при тунела на „Люлин“ – мъж и дете пострадаха. Колкото повече говорим за катастрофите, сякаш те повече се увеличават. Защо? Опитваме се да намерим отговор на този въпрос в разговор с Васил Василев, председател на фондация „Братя Василеви“. Добър ден. 
Васил Василев: Добър ден. Катастрофите действително се увеличават. За мен основната причина е безгрижието на властта към това кръвопускане на нацията и унищожаване на част от брутния вътрешен продукт на държавата. Аз не мога да си представя, че ако в ръководството на МВР, „Пътната полиция“, искаха да намерят решение, нямаше да намерят. Навсякъде по света този проблем съществува, но навсякъде по света той се ограничава и жертвите на катастрофи намаляват. Само при нас това нещо се увеличава. Представете си, ние сме на трето място в света по брой на загиналите от катастрофи. На всеки 1 милион души 90 умират. Това е катастрофална цифра. На трето място в света! Като имате представа, че в тази статистика влизат и държави, в които на пръв поглед европеецът мисли, че се кара абсолютно безумно, особено в Близкия, в Далечния Изток и т.н. Една европейска страна, член на Европейския съюз, е начело по броя на убитите, на очевидно ранените от тези катастрофи. И защо е това? Разбира се, че причината за всичко е властта; разбира се, че причината за всичко е корупцията, която властта е неспособна да премахне. Първо, корупцията при подготовката на шофьорите, при издаването на книжки, защото е публична тайна, че всеки може да отиде да си купи книжка. Публична тайна е, че има немалко малограмотни или дори съвсем неграмотни хора, които получават книжка и започват да карат. Тоест единият проблем е в инструкторите, които пак са под контрола на държавен орган – на ДАИ. И един от бившите служители на ДАИ беше казал, че подкупите тръгват от най-ниското ниво и стигат чак до министъра за раздаването на книжки. Второто стъпало са изпитните комисии, които пропускат хората без никаква подготовка. И естествено, когато тези хора са си купили правото да се разпореждат със своя и с живота на чуждите хора и се качат на колата, те, разбира се, правят глупости. Но констатациите на полицията са, че плод за това е високата скорост. Не. Основната причина е слабата подготовка, неподготвеността поради корупцията на тези, които се качват на коли и започват, разбира се, да карат бясно. И втората причина, разбира се, е чувството за безнаказаност, когато тръгнеш да караш бясно. Защото съществува широко разпространено мнение, че можеш спокойно да се отървеш с 10, 20, 50, 100 лева, в зависимост от това каква грешка си направил, и можеш да продължиш да караш по този начин, без да имаш сериозно наказание за това. 
Водещ: Излиза, че сега берем горчивите плодове на цялата тази поредица от случки – като се започне още от шофьорските курсове и се стигне вече, когато си шофьор с книжка без значение как си се сдобил буквално започваш да смяташ, че си сам на пътя, както обичаме да казваме. 
Васил Василев: Ние берем плодовете на безотговорността на ръководителите на МВР и на „Пътната полиция“ по отношение на справянето с този проблем; безотговорността също на депутатите, които не приемат, които са приели някакви меки наказания за тези убийци, които шестват по пътищата и които в най-лошия случай той може да се размине с едно дребно наказание – да плати някаква глоба. Знаем, на трето място, разбира се, идва съдебната система, която също толерира престъпниците. Знаем, че някакъв грък, който беше размазал едно момиче, се отърва с 5000 лева; знаем за случая със Ставийски, който осъди унищожената просто от него млада жена, младо момиче, тя да му плати 5000 лева съдебни разноски. Така че всичко това са брънки от една верига, която довежда до това, че всеки ден в България умират и то немалко хора от катастрофи. 
Водещ: Сега ще ви върна към катастрофата в тунела „Витиня“. Знаете, че този ужасяващ пътен инцидент продължава да се коментира дни наред. Знаете, в социалните мрежи се появиха всякакви коментари, че е имало разлято гориво на пътя. В същото време, обаче, експертите, които разследват катастрофата, заявяват в заключение, че причината за този инцидент е несъобразената скорост и мократа пътна настилка. Как коментирате вие тази полемика, която се разрази? 
Васил Василев: Аз мисля, че тук не са безучастни и застрахователите, защото в случай, че има разлято масло върху пътя, то тогава цялата отговорност е трябвало да поеме държавата и Агенция „Пътна инфраструктура“, защото не е почиствала, не е взела мерки; защото КАТ не е обезопасил мястото и т.н. И много по-лесно е, разбира се, вината да се стовари върху тези хора, които са се оказали въвлечени в тази катастрофа. Така че всеки от тях ще носи на своя собствен гръб последиците, говоря само за материалните последици, от катастрофата. Да не говорим за трите жертви, за огромния брой ранени при тях и т.н. Тоест пак на мен ми се струва, че тук въпросът опира до пари и до възможностите на този, който има власт, да повлияе, така че да плати по-малко пари. 
Водещ: Знаете, че в последните месеци, когато зачести тази черна серия по пътищата, започна да се говори за необходимост от приемането на чисто нов Закон за движение по пътищата. Това ще реши ли проблема с катастрофите или ще продължаваме да ставаме свидетели на пътни инциденти ежедневно? 
Васил Василев: Аз малко се съмнявам, че депутатите ще са в състояние да приемат такъв закон, който да намали рязко броя на катастрофите и на жертвите по пътищата, просто защото те не са слепи досега, те виждат това, което става всеки ден пред очите им и мълчат, като че ли това нещо не ги засяга. Затова съм скептик в това отношение. Ще ви припомня един случай, че когато някой има желание, може да реши въпроса много бързо. Когато Саркози беше министър на вътрешните работи на Франция, той въведе серия от мерки и за две години жертвите намаляваха с по 15-тина процента на година, което е колосално много. Страната беше стигнала до много нисък процент на катастрофи по пътищата, след това властта се смени, дойде нов президент, част от мерките на Саркози като вътрешен министър бяха отменени и броят на катастрофите отново започна да се вдига. Така че рибата се вмирисва от главата. Депутатите са тези, които трябва да започнат не да говорят, а моментално да вземат мерки, дори за временни постановления, с които да се внесе ред. Министерство на правосъдието също от своя страна трябва да вземе мерки по отношение на наказанията за престъпниците и по този начин ситуацията да се стабилизира, поне да се стабилизира, и броят на катастрофите да започне да намалява. Аз си представям какво ще стане сега, зимата, когато пътищата започнат да се заледяват и когато при пълната безотговорност на властите тази черна статистика ще продължава да трови живота ни всеки ден. 
Водещ: За съжаление. Този разговор е продължение. Просто ще продължим да си говорим, изглежда, на тази тема. Само докато си говорим с господин Василев чета за поредна катастрофа. Временно е ограничено движението при Прохода на републиката заради ПТП. Обходният маршрут за леките автомобили – през прохода Шипка. Тежкотоварните автомобили да изчакат на място, предупреждават от пътната агенция. 
Благодаря на Васил Василев за този разговор. 
Ева БРАНИМИРОВА



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bosia
Категория: Други
Прочетен: 11783609
Постинги: 3876
Коментари: 10800
Гласове: 7029
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930