БДЖ-БАБА ДЪВЧЕ ЖАБИ
Като деца така хумористично тълкувахме съкращението. И БКП тълкувахме неординерно, но е много нецензурно.
Днес излезе по една телевизия председателят на Съвета на директорите на „БДЖ-Пътнически превози” и с една завидна наглост ни каза, че БДЖ не е социална служба, че са намалени субсидиите с 40 млн. лв. и ще има съкращение на 2 000 работещи в БДЖ. БДЖ била търговска фирма и трябвало да печели. Оправда се, че БДЖ не била „приоритет” в Конституцията??? Такова скудоумие рядко се среща дори по нашите земи.
Как да обясня на един кретен, че БДЖ е държавна фирма и социалните дейности не само трябва да и бъдат присъщи, но и водещи. Конституцията не е списък на приоритети, а основен обществен договор. Приоритетите трябва да бъдат в партийните програми и в държавната доктрина. А неговата партия няма нито Доктрина, нито Програма и стратегия.
Занимавам се с транспортното министерство и в частност с БДЖ още преди 24 години. Тогава с един мой покоен приятел от детството предложихме да се въведе ситемата за превози по ЖП „РО-ЛА”. Тя в най-кратък вид означава, че товарните автомобили се преглеждат от митницата, запечатват се, товарят се на специални ЖП платформи и се закарват без да спират композициите до най-близкия ЖП терминал до крайната дестинация. Печели се време, екология, пътищата остават здрави по-продължително време и се влиза в нормите на ЕС. Тогава имахме 5 вагоностроителни и вагоноремонтни завода и строежа и поддръжката на платформите щеше да бъде лесно, евтино и щеше да отвори работни места. На всичко отгоре автомобилните фирми щяха също да спечелят. Сигурността на пътя също щеше да се повиши. Но правителството на Филип Димитров се замота в казуси и типичната за Димитров некомпетентност и непешителност и нещата пропаднаха. Същото се повтаря оттогава до сега.
Същото се отнася и до „Пътнически превози”, макар че тогава те не бяха разделени като сега. Трябваше да се създадат по-малки и икономични ЖП бусове, които да работят с малките населени места. Никой не си мръдна пръста.
За теснолинейката Септември-Добринище /125 км/ бях изготвил проект, който дадох на три поредни правителства. Дори бях намерил швейцарско-немска инвестиционна група, която щеше да инвестира теснолинейката да стане атракция за наши и чужди туристи. Трябваше да се продължи линията до границата с Гърция и гърците щяха да идват не с колите си, а с влака. Един ден немецът ми се обади и ми каза, че са му поискали 2 милиона, за да тръгне проекта. Така ги изгониха окончателно. Хубавото на теснолинейката е, че е обособена част и може да се приватизира. Но никой не го направи. Предложих да се възстановят и товарните превози по нея, но там автотранспорта притисна министерството и то клекна.
Що се отнася до серията „32”, както повтори няколко пъти Владимиров че била на 40 години и била „морално и технологично остаряла” ще му кажа да отиде в Швейцария и ще види композиции по атрактивните маршрути на двойно по-голяма възраст, но поддържани и реновирани редовно.
Решението на МТИТС е безумно. Закриването на толкова влакови маршрути и съкращаването им ще доведе до ново обезбългаряване на селата, които нямат добра връзка с центровете. Затова такова решение трябва да се вземе от МС след внимателно консултиране с качествени експерти във всички области на обществения живот. Един от начините е да се създаде поминък на живеещите в тези рискови села и градчета, където индустрия, селско стопанство, туризъм и други видове бизнес са слаби или изобщо липсват. Вторият начин е да се субсидера придвижването им до и от работните им места в удобно за тях време с добре премерен по капацитет транспорт. В противен случай ще свръхконцентрираме хората в големите градове и България ще заприлича на пустиня с оазиси.
Но кой да мисли за това? С какво? Защо?
На всичко отгоре министър на транспорта е едно лице, което е много яко свързано с корупцията в цялото министерство. А там, където корупцията управлява, там здрав разум и със свещ не можеш да намериш.
След като лицето Владимиров твърди, че БДЖ не е социална фирма, да предложи да се закрие МТСП. То хем е социално, хем е съвършено губещо. Според неговата логика място за него няма!
У нас, за съжаление, е така. Колкото си по-тъп и зависим, толкова по-висок пост заемаш.Тагове: