Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09.2018 19:15 - РОБ ли е БИЛ дядо СЛАВЕЙКОВ?
Автор: lik Категория: Лични дневници   
Прочетен: 597 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 РОБ ли е БИЛ дядо СЛАВЕЙКОВ?
ПЕТКО РАЧОВ СЛАВЕЙКОВ
СРЕЩАТА ми с ВЕЛИКИЯ ВЕЗИР КЪБРОЗЛИЯТА
/Моя предварителна забележка: 
Искам от шумните и кресливи български историци-етнонационалисти да изследват такива документи и да правят изводи какви сме били, роби ли, владяни ли, що ли.../
Сам аз не съм имал случай да се състана с него насаме, но като представител на търновската епархия на два пътя имах случай да се представя пред него - веднъж с доктора Чомакова и старий Тъпчилеща. Ние ходихме в дома му на Гьок су, когато той подир велик везир сега не беше никакъв, но бе взело да се поговарва, че може да стане пак велик везир, и ние счетохме за нужно да го наобиколим, да го позапознаем с днешното положение на въпроса ни, да поизпитаме неговите наклонности и ако е възможно някак, да го попредразположим в наша полза.
Той ни прие доста вежливо за един фанатик турчин, с предубеждения, и бивш велик везир, говорихме доста за състоянието на работите в Турция въобще.
- Хъ, каже, вие сте дошли демек по политически работи и хеля ходите все подир оназ работа с гърците и прошението по нея като бях велик везир. Аз не обичам хора, които се месят в политика, и не струвам хас от хора, които каращисват миллет ишлери, да говорят в името на един народ. Това ми никак не е по водата.
Аз защо обичах старите ваши бегликчии, рече той към Чомакова, те бяха добри хора и бяха умни хора, гледаха работицата си, кефеца си, дохадяха тука, продаваха ни овните си, вземаха ни паричките, па си отиваха... Ето защо аз не мога със сегашния свят да уйдисам. Ей го на, Чомаков, ти си добър челяк и от добър сой си, аз познавам брата ти и го обичам, ама тебе как да обичам, като си си оставил работата, та си ходил да се рееш по Европа, станал си хекимин, спуснал си брада, та и хекимлика си не гледаш, ами си дошел да се бъркаш в миллет ишлери, ето защо аз не струвам хас от такива хора като теб и не мога да те обичам, както обичам брата ти.
- Ефендим - поех аз приказката - Вие не знаете до какво безобразие са дошли напоследък гръцките владици и какво те правят с нас българите... в интересите на правителството е най-подире да разгледа нашия въпрос...
- А бе холан – изгледа ме Къброзлията -, вий сега ще ни учите на интересите на правителството, като че ли ние не знаем кое е в интересите на правителството. Ходили сте по Европа, напълнили главите ви с дим и сте дошли после тука да ни учите и нас, и народа, та ни разбърквате и този ум, който имаме, та не знаем, какво да правим ...
- Ефендим - продължих аз -, тази наша мараза с гърците не е нова, тя е стара. Ние сме се маразили с гърците още преди да дойдат турците в Европа... От 1840, откак излезе Хатишерифът, българският народ в надежда на правдините взе да се обажда по-височко в тази мараза, явно взе да иска българи владици...
- Каквото и да е то – рече Къброзлията -, и право да имате, вие едно бъркате, че много бързате. Вие, както разбирам аз, искате с еедно порутване да съборите една бина /здание/, имало го 400 години. То не може тъй. Каквато и да е неправдата, която ви е станала, наш ли е кабахатът, ваш ли е, ама то станало, една власт е то, караказанска власт, но тя е власт утвърдена от времето и току тъй, бир текмейле, тя не може да се събори, а още повече когато е руханиджес и корените и биват много дълбоки и не се видят, не личи де да копаеш, за да го изкорениш по-лесно и не можеш да го поклатиш в опасност да не падне и да те затисне. Знаете ли вие какво нещо е туй Караказан, на трикхане що го казват, и каква сила има той и сега? Знаете ли, че и днес, ако един карабашин от тях, като наметне онуй черното, дето го турят на главите си, та кога дойде в Паша капия, цялата Паша капия затреперва от него и, вярвайте ми, алим, аллах трепери, ви казвам. ВЯРА Е ТУЙ, ТОЛКОЗ НАРОД ВЛЕЧЕ ПОДИРЕ СИ. Такваз една рана да отвориш на правителството не е шега. /следва.../



Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: lik
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1258098
Постинги: 588
Коментари: 431
Гласове: 6310
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол