Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.01.2020 16:07 - В света на технологиите - 3
Автор: lulchev Категория: Други   
Прочетен: 343 Коментари: 0 Гласове:
-1

Последна промяна: 20.01.2020 12:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Гледах в YouTube един локомотивен машинист, в мръсната кабина на някакъв ВЛ80 или подобен, обясняваше как се кара товарен влак. Човекът говореше интелигентно и по всичко личи – компетентно. Открих, че да караш влак не е само да гледаш релсите пред себе си, да внимаваш да не заспиш и да оперираш с две ръчки, ами си е сериозна професия, изискваща знания и съобразяване на много неща, за съществуването на които почти не подозирах. Изобщо не е професия за тъпанари.

Споделих с един познат, който като мен се интересува от разнообразни технически въпроси, които не му влизат в работата, но, за разлика от мен, вярва в Прекрасния нов свят. Той с блеснали очи ми каза: “Не мислиш ли, че тази работа много добре се поддава на автоматизация?” “Мисля”- рекох аз, а на ум си казах:”Ще загине още една професия”.

Да, наистина, може много да се автоматизира работата на машиниста. И да се обезличи. И не само да се автоматизира и обезличи, ами и да стане излишна. Представям си, как не след много време, влаковете, надарени с изкуствен интелект, ще се движат сами и няма да има машинисти, ами ще има примерно един “администратор на железопътна транспортна система”. Ще седи под окачения таван в някакъв офис, осветяван от неутрално бяла светлина и толкова образцово климатизиран и вентилиран, че ще ти се струва, че и въздухът, който дишаш е изкуствен. На вратата ще пише “Център за мониторинг и мениджмънт на железопътната система”. Ще гледа администраторът един голям екран, на който върху карта на жп мрежата влаковите композиции ще се виждат като цветни кръгчета. Ако всичко е наред с композицията, кръгчето ще е зелено. А ще има и аларми с различни нива -  тогава композицията ще се оцветява в цвят според нивото на алармата. Администраторът ще “достъпва” влака дистанционно с мишката си и системата за самодиагностика на влака  ще изпраща информация какво се е случило. Жълто: недоинтегрирани индобългари са хвърлили камък и са счупили стъкло; или някоя врата не е добре затворена; паднала е мъгла или вали градушка – тогава общо взето нищо не трябва да се прави, освен да се внимава за преминаване на алармата в по-висико ниво. Оранжево: влакът е спрял поради повреда, но опасност за пътниците няма – да се изпрати технически екип. Червено: пожар или катастрофа – да се изпратят пожарна и/или бърза помощ. И горе-долу това ще са всичките нужни знания за този “администратор на железопътна система”. А може би и по-малко знания ще са му нужни. Може би ще е някой студент от МЕИ-то, специалност “Транспорт” или пък от “Транспортното”, които междувременно ще са напълно финландизирани, ако не и загинали от свръхдоза финландизация. Ще кара смени между ходенето на занятия. Или по-скоро ще се мярка в учебното заведение между карането на смени и ходенето по чалготеки. Дейностите в социалните мрежи ще ги оставя за уплътняване на времето в “центъра" и на даскало. Едва ли изобщо ще се интересува как функционират влаковете, пък няма и да му е нужно да знае. Ако е по-буден, може би ще е чувал, че има дизелови и електрически локомотиви. А може би дори ще знае, че електрическите се захранват с "25 какво беше... киловата ли, киловолта ли, килоома ли... или дали не беше миливолта, абе учихме некъде нек’ви такива тъпотии... май беше при оня с особеното име – леле тоя е много зле, казвам ти, братле, чес’но."

И по силата на безмилостна закономерност един занаят, който не е за тъпанари, ще превърне в ... абе хайде да не го казвам. А светът ще стане още по-сив, въпреки, че 3-, 4- и повече D телевизорите и дисплеите ще бълват изображения с все по-живи и ярки цветове. (Последните - непременно окичени със словосъчетания - запазени марки, бомбардиращи щастливите потребители с думи от сорта на "enhanced, advanced, high performance, ultrabrigh, vivid color, user experience, next generation и т. н., често стоящи зад звучни акроними и бекроними.)



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lulchev
Категория: Други
Прочетен: 176749
Постинги: 148
Коментари: 6
Гласове: 97
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031